Jeelan
    Hej Syv!
    Jag är en tjej på 20 år, och går på omvårdnad program i tredje linjen. Men jag ångrar mig nu och vill inte fortsätta längre med vård utan vill bli frisör!!
    Kan jag byta nu till frisör linjen i mitten av terminen???

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jeelan,
    det kan gå att byta program även när man går å k 3, men det beror på flera saker:
    1. finns plats på Frisör utbildningen som är en inriktning på Hantverksprogrammet i å k 1 på någon skola som ligger på pendlingsavstånd från din bostad?
    2. i fall det finns plats, kommer rektorn på det programmet ta in dig eller om hen tycker att det är för sent in på terminen? Det innebär mycket extra arbete för skolans personal när en elev tillkommer så pass sent och har missat en del /det är en sjätte del av utbildningen som redan har gått/. Å andra sidan, så är du säkert godkänd i många kurser som t.ex. Matematik 1a, Svenska /eller svenska som andra språk/ 1 och andra kurser som läses på båda de programmen /VO och HV/ - därför kan det gå att byta.
    Ett extra "problem" är att du redan är 20 år och undantag måste i så fall beviljas, rektorn måste ansöka om "förlängd studiegång" för din del. Som regel kan man söka till en gymnasial utbildning senast till vårterminen det kalenderår som man fyller 20 år dvs för dig var det - till föregående termin. Det är regeln det. Från nästan alla regler kan det finnas undantag, men det kommer inte spela någon roll - i fall det inte finns någon plats på HV, Frisör på nån skola dit du kan pendla.

    Vad du behöver göra nu är: snarast möjligt ta kontakt med rektorerna på HV programmet på samtliga skolor som erbjuder inriktning "Frisör" där du kan tänka dig att gå. I skolornas presentationer (länkarna nedan) ser du kontaktuppgifterna till skolorna:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/carlforsska-gymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/praktiska-vasteras
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-vasteras.

    Jag skall samråda med kollegorna och vi skall försöka hjälpa dig på ngt. sätt. Kan inte lova ngt., men titta in här under början på nästa vecka. Om jag får ngt. svar eller tips om hur du kan bättre gå tillväga, hör jag av mig direkt!
    Önskar dig Lycka till!
    Anna SYV
    Jo, glömde att fråga dig om du kan gå i en annan stad - t.ex. om du har släkt som bor i andra städer där du kan bo medan du går på gymnasiet? Vilka städer är det i så fall? Om man utökar "sökområde" är chansen större att vi får ett positivt svar från någon skola.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV