Clara
    Hej,
    jag har precis börjat 1:an på samhällsvetenskapliga/beteende-programmet på Oscarsgymnasiet i Oskarshamn. Men egentligen vill jag inte gå samhälle utan humanistiskt program, vilket inte finns på närmare håll än Växjö, Katedralskolan närmare bestämt. Om jag skulle byta skulle jag bli tvungen att hitta boende i Växjö - hur skulle det funka? Ordnar skolan eller får jag fixa det själv?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är lite trixigt om du måste flytta eftersom det förknippas med en del kostnader även om du kan få Inackorderingstillägg som är ett litet ekonomiskt bidrag till boende. Men har inte skolan ett boende/internat så måste du leta boende och har du inga släktingar, vänner och bekanta så måste du fixa boende själv- i andra hand eller bli inneboende.

    Boka tid med din Syv på skolan så du får korrekt information på vilka villkor du kan byta skola och vad som gäller just när det gäller bidragen och boende. Här bör nog dina föräldrar vara med i diskussionen. Det måste ju också finnas plats på Humanistiska programmet och du måste även få svar på om de kan ta emot dig så här sent in på terminen. Så det är en del att tänka på! /Lena, Syv