Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Abir,
    det är I PRINCIP möjligt att byta program i tvåan utan att behöva börja om men för det krävs Rektors beslut om Individuellt anpassat program.
    Det du måste göra är att ta kontakt med rektor på det programmet & skolan där du vill gå och fråga om följande:
    1. finns det ledig plats?
    2. när kan SYV träffa sig för att försöka göra Individuell studieplan för dig?
    Efter det - om det finns plats & du & SYV gör en planering - får Rektor titta på det och bevilja eller avslå.

    Dock skulle jag vilja påpeka att det finns fördelar i att gå om:
    du blir ett år äldre än dina klasskompisar med längre livserfarenhet;
    du kommer att läsa "i lugn och ro" i normal takt och har då möjlighet att få högre betyg.

    Fundera över det som jag skriver här och prata även med din vårdnadshavare. Du är inte myndig & deras samtycke behövs.

    Vänliga hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare