Hannah
    Hej. Då det är höstlov nu så kan inte prata med min egna syv på min gymnasieskola så skriver en fråga hit.
    Jag går första året på samhällsprogrammet och känner att det inte är rätt för tycker det är för ''jobbigt'' för mig och trivs inte riktigt på grund av olika anledningar.
    Jag är väldigt sugen på det estetiska programmet med inriktningen estetik och media och då det känns som sam och estet är två helt olika ''saker'' så känns det som att det blir svårt att byta? Eller går det? Hur går det till isåfall? För kommer väl behöva läsa in eller något?
    För på den gymnasieskolan jag går nu så finns inte estetiska programmet så kommer isåfall behöva börja i en annan kommun också. Men tänker att jag ska fixa en ''provdag'' först på linjen för att se om det är rätt eller om jag ska stå kvar på samhälle.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah,

    tråkigt att du inte trivs på din gymnasieskola... :(

    att testa-på genom en "provdag" /skuggning/ är en bra idé! Kontakta den skolan där du vill provgå/skugga och fråga när du kan få göra det.
    Sedan kan det bli så att du kanske kommer att behöva söka om - till åk1, till hösten 2018. För att i fall ingen ledig plats finns på Estetiska progrmmet - då kan du inte byta. Om ledig plats finns, kan rektor ta in dig eller säga Nej, det är för sent. Detta pga rektor/gymnasieskolan är inte skyldiga att ta in nya elever så här sent på läsåret, även om ledig plats finns.
    Men testa-på /provgå/ är en bra idé! Då vet du i alla fall om du skulle trivas bättre på Estetiska programmet.