Tilde
    Hej! Jag går nu samhälle på Akademi i Båstad. Jag vet inte vilka kurser som behövs för behörighet att sedan läsa vidare eftersom vår SYV varit sjukskriven länge och innan dess inte gett någon klar info. Jag har inte klart för mig vad jag vill plugga vidare till, men skulle tro någon inom ekonomi, juridik eller internationella relationer. Har inte riktigt koll på vad det finns för olika vidareutbildningar. Så min fråga är: Borde jag byta till natur till nästa år för att bredda mitt program? Jag ska dessutom läsa åk 2 på svenska skolan i Paris, så måste även ge dem ett klart besked. Där läser man 200 p franska på ett läsår vilket innebär att en del av det individuella valet går åt år språk. Är det nödvändigt att börja om ettan om jag skulle byta program?
    TACKSAM FÖR SVAR!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, om du vill byta till Natur så brukar det krävas att man går från ettan eftersom du missat så mycket i främst matte. Men det är upp till mottagande skola att bedöma detta.

    Utifrån de intresseområden du nämner inom vilka du kan tänka dig att plugga vidare så ser jag dock ingen anledning till att byta till Natur eftersom du läser många av de kurser som krävs på högskolan på just Sam. Vill du läsa ekonomi på högskolan så behöver du ofta läsa upp till Matte 3 eftersom den kursen ofta krävs men den bör du utan problem kunna lägga till inom Individuella valet på ditt program.

    Så åk iväg till Frankrike du och lär dig franska och ha det underbart på Sam! /Lena, Syv