Frida
    Jag funderar på att byta från Stora Segerstad till Munkagård.
    Jag undrar om hur deras djurutbildning är och hur mycket man använder hunden under den utbildningen?
    Är det lika mycket hundträning på munkagård som det är på Segerstad.
    Om inte kan man välja till det.
    Kan man välja naturvetenskaplig fördjupning på Munkagård som man kan på Segerstad

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte ge sådan mycket detaljerad information om varje skola. Vi har inte den kunskapen, helt enkelt.
    Det finns ca 900 gymnasieskolor i Sverige idag och vi har TYVÄRR ingen möjlighet att sätta oss in i varje program och inriktning på varje skola. Vi önskar att vi kunde det, men då skulle vi behöva vara flera hundra personer som jobbar med det på heltid. De resurser har inte vi.
    Det vi kan göra är att kontakta båda skolorna och ställa samma frågor till dem och du kan sedan jämföra svar från de skolorna.
    Det går dock mycket snabbare om du själv ställer frågor till skolorna. Om jag förstår dig rätt så går du redan på Stora Segerstad, då vet du hur det är där.
    Då är det bara att ställa frågor till Munkagård och ännu bättre om du kan åka på besök och se på plats - hur det är där.
    Kanske boka "skugga en elev" eller prova-på dag. Då kan du träffa elever och lärare, äta lunch på skolan och se allt med egna ögon.

    Du kan börja med att läsa på Munkaråds hemsida. Om inte svaren finns där, ring eller maila till skolan.
    Du ställer då exakt de frågorna som du vill ha svar på. Du kan komma på nya frågor medans du pratar i telefon med skolan...

    Jag hoppas att du tar mitt svar på rätt sätt. Vi vill men inte kan jämföra skolorna på det sättet som du önskar, därför att det är mycket detaljerad info och mycket specifika frågor som enbart personal på den aktuella skolan har. Även om du frågar flera elever på samma skola, så kan du få ganska olika svar. Folk uppfattar saker och ting på olika sätt och en elev kan säga att det "väldigt mycket hundträning" och en annan kan svara att det är "för lite" för hen vill ha ännu mer.

    Det är öppet hus på Munkagård 24 okt., se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/munkagardsgymnasiet

    Åk på öppet hus! Se allt med egna ögon. Ställ dina frågor på plats till skolans personal direkt.
    Vill du inte vänta till 24 okt, ring eller maila till skolan nu på en gång. Du kan kanske boka besök redan under resten av den här veckan?

    Det är det bästa svaret jag kan ge dig. Jag hoppas du tar mitt svar på rätt sätt. Om vi kunde skaffa oss så detaljerad kunskap om varje skola och kunde jämföra skolor på det sättet som du önskar, skulle vi givetvis göra det.

    Hälsningar
    Mikael SYV