Agnes
    Hej!
    Jag har gått ettan i teknik design produktutveckling. Jag känner att linjen inte passar mig så bra, designen känns inte som något jag gillar och den är ganska flummig. Jag tycker inte heller om klassen så mycket.

    Jag skulle gärna vilja byta till natur då jag tror det passar mig bättre. Men nu undrar jag om det går och hur jag ska göra. Jag har ändå läst svenska, engelska, språk samhäll som naturarna. Och jag har även läst samma matte och fysik som dom, fast dom kommit lite längre. Men det borde väll kunna ordnas? Jag vill helst börja på en naturlinjen på en annan skola.

    Jag vill börja i tvåan med dom i min ålder. Inte med 01orna. Hur ska jag göra och är det möjligt? Kram

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes!

    Det är inte omöjligt, men kan inte garanteras att du kan byta så som du vill. Det beror på

    1. om ledig plats finns på den skola /naturvet.programmet/ som du vill byta till - det är det viktigaste! Om ingen ledig plats finns i åk2, kan du inte byta;

    2. om ledig plats finns, beslutar rektor på den skola som du vill komma till. Ofta går det till så att eleven träffar SYV på den "mottagande skolan" och visa upp sina betyg från åk1. SYV-en gör sedan bedömning om den nya skola kan ge eleven möjlighet att uppnå kraven för Examensbevis.
    I fall det ser bra ut, att studieplaner stämmer (i alla fall hyfsat bra) - hjälper den nya skolan elevern med alla de praktiska detaljerna vid byte av skola.

    Kontakta alla de gymnasieskolor som du kan tänka dig vilja byta till!

    Lycka till!

    ANNA