Ellis
    Hej ! Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag går nu teknisk linje med inriktning design & produktutveckling men matten går riktigt dåligt och jag vet inte om jag kommer att klara av den. Jag tycker om fysik, teknik och de flesta NO ämnena men det är matten som bara sätter stopp för allting. Jag är kreativ, gillar att måla, rita osv. Och började teknik i inställning på att bli någon typ av arkitekt, men nu vet jag inte längre. Jag är inte intresserad av språk och har heller inte läst något b-språk. Jag skulle räkna mig själv som ganska trevlig, artig och glad men skulle inte vilja ha något jobb i kassa/disk osv. Jag är lite för blyg för att hålla i stora föreläsningar och sådant och gillar helst att jobba ensam med design.

    Teknik är verkligen en rolig linje om det inte vore för matten! Det känns slöseri på "intelligens" eller vad man nu säger att börja estet eller nån annan förberedande linje men att byta till estet verkar som det ända valet (om det nu ens går att byta linje så här sent??!).

    Jag skulle behöva lite råd, därför har jag lite frågor;
    1. Går det att byta linje efter nu 2 månader?
    2. Om inte, har du några rekommendationer? Vad jag istället kan göra?
    3. Om det nu går att byta linje, vad skulle du föreslå och varför?
    4. Vad kan man söka vidare till efter utbildningarna?
    5. Har du något förslag på jobb eller liknande som skulle passa mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ellis, tråkigt att det inte går så bra med Matten!
    Kika gärna in på http://www.mattecentrum.se där de kostnadsfritt erbjuder hjälp med Matten - på olika sätt.
    Angående möjlighet att byta program, så beror det på svar på två frågor: 1. Finns det lediga platser kvar på ett annat program dit du vill byta?
    2. Vad tycker rektorn på det programmet dit du vill byta - om det är för sent att byta nu eller ej?
    Eftersom det innebär extra jobb för lärarna och övrig personal att hjälpa en elev komma in i utbildningen så här sent in på terminen, då är det rektorns bedömning som gäller /om det finns resurser på skolan för att ge den här extra hjälpen/.

    Du kan göra så här: ställ frågor till rektorerna på alla de program som du kan tänka dig läsa - om det finns plats och sedan kan du agera utifrån deras svar.
    Om du inte hittar något program att byta till nu - så kan du söka till nästa års antagning och då konkurrerar du med dina betyg från å k 9 igen - det blir "upprepning" i ansökningsprocessen. Det är oftast så att ungdomar inte vill "ligg efter" eller gå om ett år på gymnasiet och jag förstår dem. Å andra sidan, så finns det ett antal fördelar också: du blir ett år klokare än dina klasskamrater, med mer studie- och livserfarenhet samt att du kommer att läsa om några kurser och kan få högre betyg i dem för att det blir repetition för dig.

    Frågan ang. vilket program du kan byta - om du vill läsa mindre matte än på Teknik, så är det alla program, förutom Naturvetenskapsprogrammet, som läser mindre matte. På Estetiska och Humanistiska - läses det minst matte av alla de högskoleförberedande program. På Samhällsvetenskapsprogrammet & Ekonomi läses det Matematik 1b och 2b (jämför med Teknik & NA - där läses det 1c, 2c och 3c och c-spår är det mest avancerade inom Matte på gymnasiet).

    Vad man kan söka vidare efter utbildningarna, är en mycket bred och omfattande fråga. Högskoleutbildningarna finner du alla på www.studera.nu och yrkeshögskoleutbildningarna - på www.yhguiden.se.

    Tips: http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/visuell-design-arkitektur-och-design se i presentationstexten om Behörighet /de kräver Gymnasieexamen från Estetiska programmet, inriktning Estetik och Media, men man kan komma in även med andra förkunskaper. Det krävs inte Matte för särskild behörighet, dvs det räcker med den matten som ingår i programmet och i det Estetiska ingår det enbart matematik 1b/.

    Angående ge förslag på jobb som skulle passa dig - är det väldigt svårt att svara på då arbetsmarknaden befinner sig i en ständig förändring och du i din ålder är också i en snabb förändring. Det är inte alls säkert att du - om två år - vill samma saker som du vill nu: du kan komma på helt andra tankar om framtiden, du kanske kommer på någon bra affärsidé och vill starta eget eller söka jobb utomlands under ett par år eller satsar hårt på att "besegra matte-draken" och blir Arkitekt i alla fall /vilket var den ursprungliga planen/.

    Fundera över de tips som jag skickar nu, fråga ang. lediga platser på andra program och sedan är du välkommen att höra av dig. Vi skall försöka hjälpa dig!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare