-

    Terminen har ju precis börjat, kan en som börjat tvåan byta till en klass som precis börjat ettan, precis som ett en som precis börjar ettan kan byta till en annan klass som börjat ettan? Letat online men har inte hittat något information om just detta scenario.

    • Mikael : Vad är anledning till att du vill byta? Är det till ett annat program?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Vilken utbildning läste du förra läsåret? Fick du några godkända betyg? Till vilken utbildning och i vilken stad du vill byta och varför vill du byta? Vet du om det finns lediga platser på den utbildningen dit du vill byta?

    • - : Hej. Läste ekonomi i ettan och vill byta till ekonomi. Jag fick godkänt i alla ämnen. Vill byta till en annan skola i samma stad. Jag vet att det kan finnas lediga platser på skolan jag vill byta till
    • Milla :

      Om du fick godkänt i alla kurser men vill gå om samma utbildning, läsa samma kurser på nytt - då tror jag inte du får göra det. Det är i så fall om du vill börja i år1 på ett nytt program som det skulle gå. Det är en kostnadsfråga. Om en elev ska läsa om samma kurser igen, kostar det ju mer pengar - och så blir du inte klar med gymnasiet efter 3 år efter att du först började på gymnasiet. Så här är det - om någon rektor skulle ta in dig i år1 så får du läsa år1 och 2 men inför år3 upphör betalningen till gymnasieskola och rektor måste - för dig - ansöka om "förlängd studiegång" hos din hemkommun och kommunen kommer svara Nej, så får gymnasieskola bekosta din utbildning "ur egen ficka" utan statsbidrag/skolpeng för dig - och det går inte skolorna med på, för de har inte råd. Så, du får givetvis höra med skolan, men jag är ganska säker på att du får ett negativt svar, alltså får inte gå om ett år på samma gymnasieprogram. Undervisning är "gratis" i det avseende att du eller din familj inte betalar men det är ju annars absolut inte gratis: lärare och övrig skolpersonal vill ha lön, skolmaten som är gratis för dig är ju någon som betalar för (för att köpa in och tillaga och sedan diska och städa) och även studiehjälpen/studiebidraget från CSN som i så fall skulle utgå till dig i ännu ett läsår ... det är ju också pengar det... och även busskort som gymnasieeleverna får. Om vi tänker "en elev kostar ju inte så jättemycket för ett läsår" men om du får, då borde alla som så önskar också få gå om och läsa redan godkända kurser... tänk om hälften av Sveriges gymnasieelever skulle alla gå en extraår på gymnasiet, det skulle kosta ofantliga resurser.

    • Milla : Om det är så att du vill läsa på en annan gymnasieskola, än där du nu är inskriven så kanske du kan hoppa in i år2 på den nya skolan. Det är inte någon omöjlighet. Om ledig plats finns på den andra skolan och du har godkända betyg från år1, så borde du kunna hoppa in i år2, men hör med den nya skolan snarast, för att läsåret har redan börjat och ju längre tiden går, desto mindre chans att byta skola.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det finns flera olika anledningar till varför man vill byta mitt i sin gymnasial utbildning. Beroende på anledning och i mycket stor grad beroende på om det finns plats på den utbildningen dit man vill byta till, så blir svar om möjligheterna att byta väldigt olika.
    Stor det tomma platser på en utbildning och du är behörig, så är det större chans att bli Antagen, även om du inte sökt i tid via gymnasieantagningen. Fram till mitten på september brukar gymnasieskolorna fylla på från reservkön, och ibland även så sent som slutet på september - i mångt och mycket är det upp till huvudman (rektorn) när en gymnasieskola "stänger för tillförsel av nya elever" även om lediga platser finns eller uppstår.
    Precis som SYV Mikael redan har svarat dig, finns ingen möjlighet att ge ett generellt svar. Det kan handla om många olika situationer. Ett exempel är att familjen flyttar långt bort på grund av att föräldrarna fick jobb i en ny stad och då följer barnen med, och i den nya staden kanske inte ges den utbildningen som eleven läste år1 på förra läsåret. I så fall brukar kommunerna göra sitt bästa på att placera eleven även om ingen ledig plats finns "som en extraelev".
    Ett annat exempel är att eleven fick en sjukdom eller hälsotillstånd som gör att eleven inte kan fortsätta på sin gamla utbildning. I första hand är rekommendationen att söka i tid via gymnasieantagningen men ibland uppstår situationer som ingen kunde förutse och eleven inte kunde söka i tid - i så fall brukar utbildningsförvaltningar och även enskilda skolorna göra sitt bästa för att hjälpa eleven.

    Men, allmänt sett, ser elevens rättigheter ut så här: eleven har rätt att söka i tid via gymnasieantagningen och i fall hen är antagen har hen rätt att fullfölja den utbildningen (och detta även om hen får många F-betyg) men om eleven uteblir från skolan i minst en månad utan att läkarintyg eller en mycket bra förklaring finns till varför, då avskrivs eleven från gymnasieskolan.
    Att bli antagen på något annat sätt än via ansökan via gymnasieantagningskansliet, där eleven konkurrera om gymnasieplats med sina betygspoäng från slutbetyg från grundskolan, hör inte till elevens rättigheter.

    Studie- och yrkesvägledare