Ellinor
    Hej! Jag började naturnatur i år, på en skola som jag tyckte verkade ganska bra. I samma veva som jag började, började jag misstänka att jag har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (Aspergers syndrom/autismspektrumtillstånd), nu tre månader senare är det nästintill omöjligt att gå i skolan. Min klass består av 33 högljudda elever, (jag tycker inte om i princip någon av dem) och mina lärare kan inte förklara så att jag förstår. Trots detta så har jag fått mycket bra resultat på de uppgifter jag gjort. Jag har i princip bestämt mig för att byta skola/hoppa av, jag står inte ut på min skola. Jag tycker dock fortfarande om natur-ämnen och natur med dess varianter är mer eller mindre den enda utbildning jag kan tänka mig att gå. Jag hade mycket bra betyg från grundskolan (307,5p) och ska börja på en utredning om Aspergers syndrom.

    Jag skulle vilja gå i en skola anpassad för elever med NPF, och tittade på Lunaskolans gymnasieverksamhet. Hur söker man dit och måste jag vänta tills nästa år med att söka? Vet du om Lunaskolan godkänner privata utredningars diagnoser eller måste de vara utförda av BUP? Jag har hoppat över ett år och har ett år att ha till godo, kan jag tenta av Ma1c som jag läst? Vad krävs mer exakt av specialskolor för att man ska få gå där? Hur går det till mer exakt när man hoppar av gymnasiet? Trots flertalet sökningar har jag inte hittat något som förklarar hur man går till väga.

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ellinor, jag skall forska lite i saken... fråga en kollega som är mer erfaren på just det området som din fråga handlar om. Jag hoppas kunna ha svar till dig under morgondagen.
    Undrar om du har pratat med KURATOR på din skola?
    Kurator är jättebra att gå prata med i detta fallet!
    Bästa hälsningar & jag återkommer!
    Anna SYV
    Hej, Ellinor, återkommer som lovade! Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lunaskolan-ostra-gymnasium ser du Lunaskolans fullständiga presentation.
    Jag har tagit kontakt med skolan /ställde en allmän fråga per mail - om hur man söker till dem/ - och väntar nu på svar. Så fort jag får svar från dem, återkommer jag till dig.
    Du kan annars själv ringa till Rektor /tel.nummer står i presentationen/ och i texten står att alla är välkomna att höra av sig. Det var upptaget när jag ringde, därför skickade jag mail i stället.

    Jag har annars hittat några till skolor som uppger att de har speciell stöd för elever med t.ex Asperger - se om någon av de skolorna ligger på pendlingsavstånd från dig: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fryshusets-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ingridskolans-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/mimers-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/snitz-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thorildsplans-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tumba-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vallentuna-gymnasium

    Oftast går man via kurator eller specialpedagog /speciallärare/ på skolan - som tar kontakt med den skolan där du passar bäst att gå i. Det underlättar om man har ett Intyg från utredningen. Dock finns det alla varianter på hur det kan gå till - och jag råder dig därför att både själv ta kontakt med några av skolorna på länkarna ovan samt gå prata med kurator och skolsköterska på din skola /skolsköterska kan också vara behjälplig i detta fallet/ och med speciallärare/specialpedagog och även med skolpsykolog /om ni har på skolan eller om skolan har "kontakt" - kan hänvisa dig till en annan skola eller någon mottagning: på stora skolor finns det en egen anställd skolpsykolog men mindre skolor har ingen egen men har "tillgång till en skolpsykolog", den tillgången kan se lite olika ut/.
    Återkommer när jag får svar på mitt mail från Lunaskolan!
    Önskar dig det bästa & håller tummarna för dig!
    ANNA SYV
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej! vi har nu fått svar från Rektor på Lunaskolan. Läs hans svar här nedan:
    Just nu är det fullt på Lunaskolan Östra Gymnasium och vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot elever i nuläget.
    Däremot får man gärna komma och besöka oss och om man är intresserad av att starta här till hösten så får man gärna söka till oss.

    Angående frågorna som ställs:
    Skolor som har anpassad undervisning för NPF söker man till via gymnasieantagningen som för andra skolor. Däremot ansöker även de skolorna om ett tilläggsbelopp för att göra anpassningar möjliga med mindre grupper och anpassad undervisning mm. Då behöver skolorna skriva en pedagogisk bedömning tillsammans med vårdnadshavare eller elev som man skickar till kommunen. Det som du som elev behöver göra är dock bara att kontakta skolan i fråga samt ansöka i februari på gymnasieantagningen. Resten skall skolan driva på och sköta.

    För att gå på Lunaskolans Östra Gymnasium måste man inte ha en diagnos på papper utan vi utgår alltid ifrån behoven man har i form av stöd och resurser.

    På Lunaskolan kan man tenta av ämnen som man läst sedan tidigare.

    Vill man avsluta sina studier på en skola skall man kontakta skolan som man går på.

    Jag har försökt svara så tydligt som jag kan men har ni fler frågor så får ni gärna kontakta mig igen på antingen mail eller telefon.

    Vänliga hälsningar
    Linus Bark

    Rektor
    Lunaskolan Östra Gymnasium

    Kottlavägen 116
    18141 Lidingö

    *********************************************************************
    Som framgår av hans svar, är du välkommen att söka till nästa års antagning.
    Du söker med hjälp av SYV på din nuvarande skola eller om du vill få hjälp av SYV på din gamla grundskola i stället. Ett alternativ är också att du kontaktar gymnasieantagnignen /Antagninskansliet/ och får hjälp av dem.
    Bästa hälsningar & stort Lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte