Sabirin
    Hej jag går i andra året i gymnasiet och jag har F i kemi 1 för att jag har jätte svårt för det ämnet och inte nog med det så har jag en lärare som inte lär så bra heller. Jag måste läsa om kursen nästa år och det kommer att vara samma lärare som kommer att undervisa. Jag känner mig jätte ledsen och har inget hopp om att jag kommer att få godkänt. Det känns som att de kommer sluta som det slutade i år, med betyget F. Min fråga är eftersom jag fick godkänt i fysik 1 läsa fysik 2 istället för kemi 1, kan man byta fysik 2 mot kemi 1 eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sabirin,
    jag gissar på att du läser på teknikprogrammet eller på naturvetenskapsprogrammet, stämmer det? Om det stämmer då är kursen Kemi 1 en obligatorisk kurs och betyg i den måste ingå i ditt examensbevis. Det kan gå att ta ut examen med F i kemi1, om du inte får för många andra F-betyg...
    Om du läser på ngt. annat program än TE eller NA, är inte Kemi obligatorisk att läsa.

    Du har tur som ska få gå om kursen. Det vanligaste är att man får bedriva självstudier och skolan endast erbjuder möjlighet att göra prövning, ej ger någon mer undervisning efter att eleven har fått F betyg i en gymnasial kurs.

    Dina alternativ - om du läser på TE eller på NA är att
    - gå om kursen, läsa på så gott du kan och försöka uppnå godkänt betyg
    - försöka byta till ett program där det inte är obligatoriskt att läsa kemi
    - försöka byta till en annan skola men till samma program i förhoppningen om att undervisning med en annan lärare kan ge bättre resultat (med stor sannolikhet måste du börja om från åk1 på den nya skolan, därför att kemi 1 undervisas vanligtvis inte i - under åk2)
    - inte gå om kursen nästa år och förbereda dig genom självstudier och göra en Prövning
    - inte gå om kursen och inte göra någon prövning utan att få F i kemi1 in i ditt examensbevis.

    Vänliga sommarhälsningar
    ANNA

    • : Ja, jag läser natursamhälle och jag tror att den är obligatorisk. Vad menar du med att jag kan ta examen även fast jag har F i kemin? Kemi är förresten det enda jag har F i. Jag vill studera som sjuksköterska och jag undrar om de kommer att ta in mig (beroende på poängen) även fast jag inte har godkänt i Kemi 1?
    • Anna : Om du inte får godkänt betyg i kemi 1, behöver du i så fall få godkänt betyg i Naturkunskap 2 - för att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet. Nk2 ingår inom Särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet. Man kan ersätta nk2 med kombinationen av tre godkända betyg - fysik1a, kemi1 och biologi1. Kemi 1 ÄR OBLIGATORISK KURS på NA-programmets båda inriktningar. Kemi 1 måste därför finnas med i examensbeviset; dock kan den kursen finnas med F-betyget. F-betyget sänker jämförelsetal. Försök få godkänt betyg i kemi1 är mitt råd.
    • :

      Jag har fått godkänt i Biologi 1 och Fysik 1 och jag vill helst inte läsa kemi tror du att skolan kommer att tillåta om jag läser naturkunskap 2 istället för kemi? Dessutom tror du att jag kan komma in på sjuksköterskeprogrammet om jag får godkänt i naturkunskap 2 men inte kemi 1? Jag vill vara helt säker innan jag byter nk2 mot kemi.

    • Milla : Utan betyg (och F är ett Betyg) i kemi 1 får du inte ut examensbevis från naturvetenskapsprogrammet. Betyget F drar ner ditt jämförelsetal. Jag tror inte du får på NA läsa naturkunskap 2 eftersom nk2 och fysik 1a och biologi 1 överlappar varandra rätt mycket; det är mellan 25% och en tredje del av nk2 som du inte kan när du har godkända betyg i biologi 1&fysik 1a.
    Läs alla kommentarer