Ester
    Har haft krångel med internatet på min skola och känner att jag inte kan bo kvar där, men om jag flyttar hem så blir det för långt för att pendla. Går naturbruk inriktning häst men funderar på att byta till samhällsvetenskap inriktning samhällsvetenskap då gymnasiet här hemma erbjuder det. Är lika intresserad av båda men vet inte vad jag vill jobba med i framtiden. Går det att byta? Måste jag börja om i ettan eller kan jag börja direkt i tvåan, vad vore bäst? Är det bättre att vänta tills efter sommarlovet än att byta under andra terminen? Vilka kurser måste jag läsa i samhällsvetenskap som jag inte läser i naturbruk?
    Tack för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ester!
    Tråkigt att det inte funkar med internatboende. Undrar om det finns möjlighet att bo inackorderat hos någon familj i närheten av skolan?

    Om att byta från NB till SA: skillnaden mellan innehållet i programmen är stor. Tveksamt om du kan hoppa in. Troligtvis måste du börja om från åk1 från nästa år i så fall. Passa på och sök till SA åk1 - precis som du gjorde när du gick åk9. Du får inte inloggning till Antagningssida, men SYV på din skola kan hjälpa dig. Eller så kontakta Antagningskansliet så hjälper de dig att söka. Om du uppger var du är folkbokförd, skickar jag kontaktuppgifter till rätt Antagningskansli.

    En annan lösning kan vara: om rektor på SA i din kommun har plats i åk1 nu och kan fatta beslut om individuellt anpassat program, kanske kan du byta nu och då "förlorar" du bara ett år i stället för två.
    Att du skulle kunna hoppa in i åk2 på SA, tror jag inte på, men fråga rektor. Det är rektorns beslut som gäller i det fallet.

    De kurser som inte får bytas ut och måste finnas med i gymnasieexamen från SA är: Engelska 5 och 6, Historia 1b, Idrott och hälsa 1, Matematik 1b och 2b, Naturkunskap 1b, Religionskunskap 1, Samhällskunskap 1b samt Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3.

    Matematik: du läste Matte 1a på NB och den kursen får ersätta Matte 1b; men frågan är om du kan läsa Matte 2b som läses på SA eller du bör läsa Matte 2a, som inte läses på SA. För att byta ut Matte 2b mot Matte 2a, krävs det rektorns beslut. De kommer inte att ha en grupp som läser Matte 2a, men du kan få betyg i 2a, även när du går i klassen som läser 2b. Det är en lite knepig fråga just med Mattekurserna.... Det bästa vore kanske om du kunde hoppa in i en pågående Matte 1b kurs på SA och ta det betyget till sommaren, då läser du sedan Matte 2b med din klass på SA.

    På SA läses det också som obligatoriska - Filosofi 1, Moderna språk 200 poäng och Psykologi 1 - men de kurserna får efter rektorns beslut bytas ut mot andra kurser som du redan har läst eller som du skulle kunna hinna läsa på SA under återstående gymnasietid.

    För att du skulle kunna byta nu - måste
    1. finnas plats på SA i skolan där du vill gå
    2. rektor måste fatta beslut att ta in dig mitt i läsåret

    Om du väntar till sommaren, får du troligtvis börja från åk1 (om du kommer in - du kommer att konkurrera med dina "gamla" betyg från åk9 mot de elever som idag går i åk9, det finns inte någon garanti på att du kommer in på SA, för vi vet inte vilka betyg som niorna får till sommaren).
    För säkerhetsskull kan du söka till åk1 nu under ansökningsperioden. Det försämrar inte dina övriga chanser till någon annan lösning.

    SAMMANFATTNING:
    1. fundera på om du kan bo inackorderad hos en familj i närheten av skolan och stanna på NB;
    2. kontakta rektor på SA i din kommun: säg att du vill hoppa in i SA (fråga om det finns plats);
    3. sök till åk1 till nästa läsår.

    Önskar dig det bästa! Hör av dig med uppgift var du är folkbokförd - jag skickar då kontaktuppgifter till din Antagningskansli.

    Mvh
    Mikael SYV