Nicole
    Hej!

    Jag går just nu första året andra terminen på Sam Beteende programmet på min gymnasieskola. Mitt val kändes bra i början, dock kan jag tyvärr säga att jag nu inte trivs med kurserna lika mycket som det var tänkt. Istället har jag fått upp ett stort intresse för ekonomi och juridik, och skulle i dagsläget hellre gå Ekonomi linjen men inriktning Juridik.
Jag är medveten om att det är antagligen alldeles för sent att byta, men finns det något sätt?
 Problemet är att dem redan har påbörjat Privatjuridik och Företagsekonomi 1 kursen, men annars läser vi samma i årskurs 1. Blir det helt omöjligt för mig att byta med detta faktum konstaterat? Dock har jag på egen hand redan läst mestadels av båda kurserna, och då undrar jag om det finns någon möjlighet att läsa upp dem tills årskurs 2 eller om det är helt kört?

    Hoppas mina funderingar blev begripliga, tack för svar!

    1 Svar

    Hej Nicole,

    Vad tråkigt att du inte trivs så bra som du hoppades. Jag skulle säga att det vore bra om du pratar med studie- och yrkesvägledaren på din skola för att se över dina möjligheter och vilka kurser som du behöver läsa/kan tillgodoräkna dig. De båda programmen är relativt lika i början av gymnasiet och skiljer sig sedan mer åt, så fundera även på vad det är som gör att ekonomi juridik känns mer intressant än Sam beteende och i samtal med SYV se över dina möjligheter.

    Lycka till!

    Mvh,

    Malin