Ann-Sofie
    Hej!
    Min dotter (född 1999) har påbörjat fjärde terminen på Naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Hon kämpar med motivationen och känner att hon borde valt en hantverksutbildning (makeup-artist) istället.
    Om hon ska byta nu;
    - kan hon tillgodoräkna sig något av det hon läst på Naturvetenskapliga programmet?
    - går det ens att byta mitt i en termin?
    - är det att rekommendera att hon ska söka in till Åk1 på önskvärd utbildning till hösten? Går det ens med tanke på att hon då är fyller 18 under detta året?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ann-Sofie,

    jag råder göra föIjande:

    1. söka tiII 1årskurs - på nytt - tiII ett nytt program

    och

    2. samtidigt fråga på de gymnasieskoIor som har Hantverksprogrammet, inriktning övriga hantverk<<, profiI StyIist - om någon har pIats i å1 och kan ta in en ny eIev nu... största chansen är då om det är IärIingsutbiIdning, anser jag.

     ViIka gymnasieskoIor som erbjuder HV, inr övriga hantverk kan du se på GymnasieGuiden.se<< - IärIingsutbiIdning finns på de här gymnasieskoIorna<<

    EIevens rättighet är att söka på nytt tiII åk1 - t o m det året som hen fyIIer 19 år. Så det är inte för sent för din dotter...

    Betyg som din dotter har uppnått, behåIIer hon. Betyg i enskiIda kurser gäIIer framöver och kan användas på oIika sätt, bI a kan hon ta in de betygen i examensbevis från Hantverksprogrammet, t.ex går det bra att ha matte 1c betyg i examensbevis från ett yrkesprogram, men din dotter kan också Iäsa om mattekurs på Hantverksprogrammet - där Iäses det en Iättare kurs, matte 1a och hon kommer troIigtvis få högre betyg och då tar hon det högre betyget i Examensbevis från Hantverksprogrammet.

    Om man har fIera betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäIIer.

    Angående byta nu, på våren... så är det svårt. För det första så måste pIats finnas på utbiIdningen dit man viII byta.. men även om Iedig pIats finns, är det tveksamt att rektor tar in - det är svårt för skoIan att ge möjIighet att Iäsa ikapp i de kurser som eIeven har missat så mycket inom... därför har jag svårt att tro att någon skoIa tar in nu, i början av februari.. men det är inte förbjudet att ta in en ny eIev - så får hemskt gärna fråga runt på skoIorna och vi hoppas och håIIer tummarna!

    • : Tack för svar! En följdfråga då;
    • : Menar du att hon, om hon skulle fullfölja det Naturvetenskapliga programmet, kan söka till åk1 på ny gymnasieutbildning då. Det blir alltså det året hon fyller 19.?!
    • Mikael : jag har utökat mitt svar 2 ggr, det har du Ia sett, ovan? :)
    • Mikael : nej. Om eIeven har gått 3 år på ett nationeIIt gymnasieprogram, är inte hen behörig att söka om och gå 3 år tiII.
    • Mikael : jag menar att din dotter kan söka tiII hösten 2017, när hon har gått 2 år på NA. Om hon går även nästa år på NA, kan hon sedan Iäsa på komvux.
    • : Ok, tack - det var ju viktig info!! :D. Tack för snabba svar.
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! *L* Du får gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer