emma
    Jag har gått 1 år på naturvetenskapliga programmet och känner att jag nog gjort fel val. Avslutat kurserna Ma 1-och 2 c, Sv 1 och Moderna språk steg 3. Nu i höst avslutas Kemi-och fysik 1, idrott o hälsa 1 och eng 5.
    Finns det någon möjlighet att jag kan byta både skola och program, utan att gå om ettan? Vill gå estet (troligtvis bild), kan tänka mig att läsa extra för att ta ikapp i kurser osv.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    Jag förstår att du inte vill "förlora" ett år på gymnasiet om du byter program.
    Det är två viktiga saker som du måste ta reda på:
    1. finns det PLATS för dig på den skolan & det programmet som du vill gå?
    2. om svaret är JA på fråga 1, bör du boka tid hos deras SYV för att försöka göra en studieplan /individuell studieplan/.
    Gör detta snarast möjligt & om du och den nya skolans personal /rektors beslut kan behövas för att göra en anpassning av din gymnasial utbildning/ kommer överens, kan du bestämma dig angående byta skola och meddela i så fall din gamla skola om att du vill sluta hos dem.
    Innan du går till ett samtal med SYV ang. anpassa din utbildning, läs på http://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/individuellt-anpassat-program-1.209749 ang.vad som gäller för Individuellt anpassat gymnasieprogram.

    Jag ser att du är 17 år och inte är myndig - du bör därför prata med dina vårdnadshavare och få reda på om de ställer sig bakom ditt beslut att byta skola / program.

    Önskar dig stort lycka till!
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV