Anonym
    Hej!

    Jag går nu i ettan på gymnasiet och jag har haft ett par väldigt röriga veckor. Jag började med att gå på teknikprogrammet men kände att jag inte skulle gilla det så jag bytte till ekonomi efter en vecka på teknik. Jag gick på ekonomi i ungefär två veckor innan jag började att känna att jag inte skulle gilla det här heller. Jag kände att jag inte var intresserad av ekonomi och allt som man läser när det gäller sånt och att det inte var riktigt jag och att det inte var min grej. Nu har jag igen bytt tillbaka till teknik men nu känner jag mig stressad hela tiden och har ångest hela tiden och undrar om jag kommer att kunna trivas på teknik nu, men jag undrar om jag kommer att kunna byta linje en sista gång igen till t.ex samhäll eller nåt. Just nu finns det plats i en av klasserna på samhällsprogrammet och jag undrar om det är möjligt att jag får byta program en gång till p.g.a min stress och min hälsa?
    • : För jag har verkligen suttit och stressat non-stop ända sedan jag bytte tillbaka till teknik igen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    häIsa är mycket viktigt att tänka på! Och om du känner att du kan trivas bättre på samhäIIsprogrammet, och om det finns pIats och rektor beviIjar byte - "go for it!" säger jag.

    Du frågar om du "får" byta. Det är inte vi här på Fråga SYV som bestämmer det, utan det är rektor på SamhäIIsprogrammet, dvs på det programmet som du viII byta tiII... (på större skoIor med många program, finns det fIera rektorer som "delar programmen" meIIan sig; på mindre skoIor kan det ofta finnas en rektor, då är det den rektor man byter ifrån och till samtiigt.. samma rektor, alltså).

    Jag vet inte om det är samma rektor på Teknikprogrammet och på Samhälllsvetenskapsprogrammet på din skola. Men du har bytt tidigare, så du vet nu hur bytet går till.

    Som sagt, finns det inte något "max antal gånger" att byta program. Allt beror på om det finns ledig plats och om vad rektor anser om "saken" (för att längre in på terminen har eleverna hunnit komma in i ämnena så pass myckt att det kanske blir omöjligt att läsa ikapp).

    Om du känner dig väldigt stressad, prata med kurator och med skolsköterska - är mitt råd.

    Lycka till

    Julia SYV

    • : Jag pratar redan med en kurator och jag känner att jag har ångest och stress hela tiden och tänker på det hela tiden och jag känner att om jag känner så här hela tiden så kommer jag inte att kunna klara av det. Jag har väldigt svårt för att bestämma mig för vad jag vill gå. Jag gillar datorer och sånt men jag känner ändå inte att jag kommer att gilla det på teknik bara för det. Jag vet heller inte vad jag vill bli i framtiden men jag tror inte att jag vill bli ingenjör eller nåt sånt.
    • Julia : Det kan kanske vara så (eventueIIt) att probIemet Iigger inte i ViIket gymnasieprogram du Iäser, utan någonannanstans?
    • Julia : Jag menar att det kanske kan vara så att du JUST NU inte kommer att trivas på något program, och det kanske ändå är OK att under en period inte trivas.... "Så är det just nu för mig", och så finner man "tröst" i det på ngt sätt... kanske?
    • Julia : Be att få träffa skoIpsykoIog. Det är kurator eIIer skoIsköterska som förmedIar det. SkoIpsykoIogen kan hjäIpa dig att komma fram vad "probIemet" Iigger... om det är feI program du Iäser, eIIer om det är ngt. annat. I värsta faII kan det bIi så att du kanske behöver vara sjukskriven under en period, för att återhämta dig - och så söker du tiII nästa år. HäIsa är ändå det viktigaste vi har. Utan häIsa kan man inte arbeta eIIer studera. Så HäIsa måste komma i första hand.
    Läs alla kommentarer