Marzia
    Hej jag undrade om jag kunde byta gymnasieskola inför år 2 och ifall det finns skolor som har eller läser första årets biologi,kemi i naturkunskaps linjen för det har jag gjort/kommer göra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Marzia, kontakta rektorer på de skolorna dit du vill byta. Det är rektor som vet om plats finns och fattar beslut om att bevilja eller avslå din ansökan om att få byta skola.
    Det finns ingen automatisk rätt att byta skola. Du får givetvis önska det men måste vara beredd på att det kanske inte går. Inriktning läser man på NA från åk2.
    I Stockholm finns det många skolor och någon skola med NA borde kunna ta emot dig, tycker jag men du har säkert önskemål på var skolan skall ligga /det måste vara rimlig pendlingstid för dig också/.
    Jag föreslår att du ser på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=21&vocation=&variant=&county=Stockholms+l%C3%A4n&municipality_id=18&office_id=&order=school skolorna i Stockholm som erbjuder NA, natur - se vilka av dem som ligger på pendlingsavstånd från dig och välj sedan några som du i första hand vill byta till, läs på deras hemsidor, ställ dina frågor via epost eller gå på öppet hus. När du har bestämt dig vilken/vilka skolor du vill byta till - kontakta rektor på Naturvetenskapsprogrammet på den skolan.
    Lycka till! Liselotte SYV
    Liselotte