Emelie

    Hej! Jag började på ekonomiprogrammet i höstas och har nu insett att detta inte var något för mig. Har pratat med syven på min skola ett flertal gånger och även syven på den skolan jag vill byta till men linjen är full och jag måste söka om nästa år. Därför kommer jag att gå klart 1:an och läsa in alla kurser här vilket är b kurser + ytterligare juridik & företagsekonomi. Jag ska byta till fordon transport nästa år och kommer därmed inte att ha några ”vanliga” ämnen utan bara ha fordonsämnen i åk 1 vilket även gör att jag kommer att få dagar där jag är helt ledig. Jag undrar därför om det går att läsa tvåans fordonsämnen i ettan för mig då eftersom detta kommer att vara praktiska (om det går ihop schemamässigt dvs)? Och sedan läsa kurserna som tvåan har på distans? Då kan jag kanske gå ut gymnasiet samma år som jag egentligen hade gjort om jag hade fullföljt ekonomiprogrammet? eftersom jag ändå inte har några ”vanliga” kurser (dvs. Svenska, engelska osv) så känner jag att detta kommer jag att klara av utan att det blir allt för jobbigt, hade högt merit när jag gick ur grundskolan och har allmänt lätt att lära mig. Frågan är bara om det är möjligt att man kan göra såhär, dock med undantag för att schemat kanske inte går ihop men jag tänker att man får prata ihop sig med rektor och de ansvariga på den skolan jag flyttar? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    tror tyvärr inte det kommer att funka ... Detta i första hand pga fordonskurserna som läses i år2 baserar sig på att man redan kan innehåll i fordonskurserna som läses i år1, alltså det är kurser som är svårare - för att klara dem ska man kunna det man har lärt sig under första året på samma program.
    Jag tycker ändå att du gör rätt i att läsa nu, som vanligt och försöka få så många och så höga betyg som möjligt; för det första, så kanske du ändrar dig innan det blir dags att börja på ett nytt program till hösten... och så har du ännu inte kommit in, du får antagningsbesked tidigast till Midsommar. Utbildningar kan läggas ner, t.ex pga för få sökande eller pga lärare saknas (det är ju lärarbrist).
    Om du kommer in på FT och har godkända betyg i svenska1, engelska5, matte 1 och några andra kurser som läses både på ditt nyvarande program och på det nya programmet, så kan du kanske hitta extrajobb som du kan utföra på de "lediga dagarna" och skaffa dig arbetslivserfarenhet + lön, vilket alltid är bra; eller så kan du kanske läsa om någon kurs där du vill få ännu bättre kunskaper och högre betyg + läsa några nya kurser, som din nya skola ska kunna erbjuda, förhoppningsvis.
    Jag tror inte du ska kunna klara FT på 2 år; och det beror inte på din kapacitet, utan på att skolorna har ingen möjlighet att anpassa utbildningar på det sättet... det krävs alldeles för stora anpassningar, t.ex är ditt förslag att du läser kurserna på distans, men den möjlighet erbjuds ju tyvärr inte.
    Distansgymnasiet - Korr-on-line - finns på prov och erbjuder bara några få program, alla högskoleförberedande, ej yrkesprogram; och även om det är en hel del "samma kurser" på alla program, så kan man i dagens läge inte vara gymnasieelev på flera skolor, utan endast på en skola. Sådana är reglerna. Oavsett vad jag tycker om det, så kan vi på Fråga SYV inte ändra på de reglerna.
    vänligen
    ANNA