Kabraeil
    Jag läser EL och Energi programmet, åk 1.
    jag har fyllt 20 år.
    Och vill byta linjen, för att jag vill läsa till Arkitekt.
    Om jag ska till Komvux, kommer jag att ha nytta av de kursen som jag har gjort under det här året ? så att jag kan komplettera det som saknas för att kunna komma in på högskolan ?
    • Ludmila : finns det någon speciell anledning till varför du inte kan eller vill stanna på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kabraeli,

    du vill bli Arkitekt>>> och funderar nu att "byta" till komvux... och

    jag råder dig tänka noga och länge innan du "byter" till komvux. Det kan vara mycket mer fördelaktigt för dig att stanna på din nuvarande utbildning.

    Du ska inte kunna ändra dig "tillbaka" och återvända till El-och energiprogrammet>> eller till någon utbildning på ungdomsgymnasiet, om du nu hoppar av. Detta pga din ålder. Det är nu din sista chans att kunna få examen från El-och energiprogrammet, viket kan vara Mycket fördelaktigt för dig.

    Mina råd är att du

    - stannar på din nuvarande utbildning,

    - läser kurser för Grundläggande behörighet - svenska eller svenska som andraspråk 2, 3 och engelska 6 (säg till SYV på din skola att du vill läsa kurser för grundläggande behörighet; det är din Rättighet).

    - Välj också läsa matematik 2a och 3b samt samhällskunskap 1a2 - som valbara kurser, t.ex inom programfördjupningen och/eller inom Individuellt val).

    Så här ser programplan ut på El- och energiprogrammet - se här>>>

    Om du läser kurser för grundläggande behörighet

    och matematik 2a, 3b och Samhällskunskap 1a2 (för att komplettera upp till vad som krävs inom matte & samhällskunskap - för att kunna söka utbildning till arkitekt på högskolenivå i Sverige) - då blir du precis lika behörig som "vem som helst".

    Vilket program man läste på gymnasiet spelar ingen roll. Om plats på högskola konkurrerar du med en Siffra /meritvärde/. Det viktigaste är att bli BEHÖRIG. Det kan du bli på El- och energiprogrammet. Får du höga betyg och klarar sedan också arkitektprovet (för det krävs talang och förberedelse) - kommer du in på artiktekt-utbildningar på högskola/universitet i Sverige.

    Byta till komvux kan du alltid göra sen... men gå tillbaka till ungdomsgymnasiet ska du inte kunna göra, om du nu skulle hoppa av. Därför råder jag dig att inte ha för bråttom.

    Det finns fördelar i att läsa på ungdomsgymnasiet: - bland annat får du gratis lunch på skolan. Det får du inte på komvux. På komvux är du inte garanterad att komma in på de kurser som du behöver läsa, du kommer att söka till varje kurs separat och kanske kommer in på någon kurs, och sedan kommer inte in på nästa... det kan ta lång tid för att uppnå behörighet. Det finns över huvudet taget ingen garanti att du inom "rimlig tid" får ihop alla kurser på komvux.

    Betyg i Idrott och hälsa 1 är obligatorisk kurs för Examen från gymnasiet. Samma kurs får inte ingå i examensbevis från komvux. Här är det frågan om du kan uppnå högt betyg i den kursen? Kan du det, då är det ännu en orsak att stanna på gymnasiet.

    Med examen från El- och energiprogrammet får du också ett yrke "på köpet". Säg att du ändrar dig och inte senare vill bli arkitekt... eller om du tyvärr inte kommer in på arkitekt-utbildningen, oavsett vad du gör...? :( - vad har du då att "komma med" på arbetsmarknaden om du inte skaffar dig ett yrke? På El- och energiprogrammet får du både ett yrke OCH SAMTIDIGT behörighet till högskola/universitet. Du får (på ungdomsgymnaseit, där du läser nu) garanterat läsa alla kurser som leder till gymnasieexamen. Du får gratis lunch på skolan. Studiemedel från CSN kan du få precis på samma villkor - oavsett om du läser på ungdomsgymnasiet eller på komvux. Därför tycker jag att det finns all anledning att stanna på gymnasiet. Och om du t.ex inte får examensbevis i slutet av åk3 på din nuvarande skola, kan du i så fall komplettera på komvux sen.

    Det är samma kurser som du läser på ungdomsgymnasiet och på komvux. Visst finns det skillnader: på komvux kan man ibland, om man har tur och kommer in, läsa kvällskurser, läsa på "flex" eller på distans... inte alltid, men teoretiskt sett finns det en sådan möjlighet och man kan lite friare välja kurser på komvux (och teoretiskt sett, för att det praktiska utbudet är inte så stort + att man kanske inte kommer in på de kurser som man vill läsa).

    Det finns, enligt vad jag vet, många FÖRDELAR för dig i att stanna på din skola, jämfört med att "byta" till komvux (du byter inte, utan du SÖKER KURSER PÅ KOMVUX, men det finns inte någon garanti att du får plats på alla kurser eller ens på någon kurs på komvux), så nu, när du har garanterad studieplats på ett program som ger dig både ett yrke och behörighet till vidare studier - så känns det som att du vill "byta ner dig", försämra dina villkor och möjligheter inför framtiden - därför vill jag starkt och bestämt avråda från att hoppa av gymnasiet.

    Ännu en fördel med examen från EL-och energiprogrammet är att du ska kunna söka många olika utbildningar inom yrkeshögskola - www.yhguiden.se (i fall du t.ex inte kommer in på arkitekt-utbildningen) eller om du ändrar dig och vill t.ex bli ingenjör inom el.

    Med "allmän examen" från komvux har man inget yrke och man har också begränsade möjligheter att komma in på yrkeshögskola >> - då man inte har de yrkesförkunskaper som ofta krävs.

    Du får gärna visa mitt svar till vem du vill, t.ex till SYV på din gymnasieskola, till SYV på komvux och till vem annars du vill... :) Om det är någon som inte håller med mig, får de gärna höra av sig.

    Bästa hälsningar

    ANNA