Oskar
    Jag blev antagen på mitt tredje val och kom inte in på mitt fjärde val men jag vill fortfarande vara reserv på mitt fjärde val för efter lite sen research så anser jag att det gymnasiet passar mig bättre. Är det något jag kan göra åt det i nuläget?

    1 Svar

    Hej!

    Rangordningen till gymnasiet är viktig så om du blev antagen till ditt tredje val så stryks automatiskt ditt fjärde val.

    Det du kan göra är en ny ansökan och då lägga ditt fjärde val före ditt tredje val. Men du blir då endast antagen på den skolan efter att samtliga behöriga elever som sökt i tid är antagna. Det kan därför vara svårt att bli antagen genom att göra ett sent ändringsval.

    Det är viktigt att du ändå tackar ja till din plats men välja att stå kvar som reserv på dina högre rangordnade val, så att du inte riskerar att bli utan någon skolplats till hösten.

    Du kan göra ett sent omval genom en blankett hos gyantagningen i ditt län.
    Så börja med att tacka ja till din plats och gör sedan ett sent ändringsval via gyantagningen och rangordna de nya valen ovanför det val där du blev antagen.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina SYV