Peter
    Hej det är så att jag har ändrat mig kring mitt gymnasieval. Jag valde att läsa natur på jensen men jag har skadat min rygg sen 1 år tillbaka och behöver rehabilitera, men jensen kan inte erbjuda det, tiderna på jensen fungerar inte heller ihop med hur jag har det idag. Men det kan kitas natur därför skulle det vara så bra om jag skulle kunna få byta. Kan kitas göra undantag i såna här här fall ? Hur ska jag byta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Peter!

    väldigt tråkigt att du skadade ryggen och behöver rehabiliteras.

    Ta med dig Läkarintyg och/eller Läkarutlåtande och någon form av legitimation, om du har. Ta också med Antagningsbesked som visar var du fick plats på gymnasiet.

    Det snabbaste sättet att få svar och hjälp med din fråga är om du personligen besöker Vägledningscentrum på Skånegatan 20, tycker jag.

    Visst kan man ringa/maila till dem också, men pga att det är många som ringer/mailar just nu kan det dröja innan du får svar.

    SYV på Vägledningscentrum kan ta kontakt med Gymnasieantagningen i Göteborgs regionen och försöka hjälpa dig byta skola.

    Jag kan inte lova att det går att byta skola, men jag hoppas att det går.

    Ditt fall är inte en "ordinärt fall", här krävs det att Undantag görs. Och "undantag" är per definition, ngt. som inte följer reglerna... undantag kan beviljas ibland och individuell bedömning görs. Det kan spela stor roll hur svår skada du har (grad och omfattning). Men om lediga platser finns på NA på Kitas då kan man komma in även utan någon speciell anledning, bara för att man är behöig och vill läsa på den skolan.

    Jag ska försöka få fram mer info och i fall jag lyckas, återkommer jag i så fall! Men mitt råd är att du besöker Vägledningscentrum på Skåneg.20 snarast möjlgt.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag råder dig att inte avstå din plats som du fick innan du får en ny plats. Du kan börja läsa på den skola dit du kom in och sedan försöka byta skola (när man vill byta inom samma program - men till en annan skola, är det mycket lättare än att byta från ett program till ett annat program eller bara "hoppa in" när man inte gick i skola sedan läsårsbörjan).

    Nu har jag pratat i telefon me SYV på Vägledningscentrum i Göteborg (på Skåneg.20) och det är tyvärr så att det står många elever i Reserv till de 32 platser som finns på Kitas Naturvetenskapsprogrammet (närmare bestämt är det just nu 56 elever som står i Reserv till 32 platser). I "vanlig ordning" skulle en ny elev (du, alltså) ställas som reserv nr.57 och har då ingen möjlighet att komma in.

    Det måste i så fall göras någon sort Undantag med hänsyn till din hälsa och rehabiliteringsbehov.

    SYV på Vägledningscentrum säger att på Jensen läser man ena veckan på förmiddag och andra veckan på eftemiddag och det borde rimligtvis finnas möjlighet för dig att sköta din rehabilitering.

    SYV på Vägledningscentrum hälsar att du bör på Jensen fråga efter bokad samtal med sjuksköterska och diskutera hur du kan sköta rehab samtidigt som du går i skola.

    Ett annat råd som SYV på Vägledningscentrum ger att du börjar på Jensen och sedan försöker byta till Kitas eller till en annan skola, senare under terminen.

    Ännu en möjlighet är att börja på en helt ny (för dig) skola där det finns ledig plats på Naturvetenskapsprogrammet i Göteborg. Var lediga platser finns förändras från en minut till en annan - nu när reservantagningen pågår för fullt. Det går därför inte att skriva ner på vilka skolor som restplatserna finns.

    Om du besöker Vägledningscentrum kan du diskutera alla de olika alternativ med SYV och jag hoppas ni kommer fram till en bra lösning. LYCKA TILL!

    Och nu kom jag äntligen fram på telefon till Gymnasieantagningen i Göteborg, som säger så här: maila till dem till

    uppge ditt personnummer och beskriv din situation, varför du behöver byta skola.

    Om du har läkarintyg och/eller läkarutlåtande eller andra medicinska dokument, kan du skanna in dem och skicka med. Och du får svar på ditt mail & GR Antagning ska försöka hjälpa dig. De kan inte lova att du kommer in på Kitas men de ska göra det de kan för att hjälpa dig. Maila nu på en gång - fullständigt personnummer, alla siffrorna och även ditt namn - så att de hittar dig i antagningssystemet snabbt.

    • : Hej, tack så jätte mycket för din hjälp, jag ringde till gymansieantagningen igår vid 4 tiden. Dem ville att jag skulle skriva ett brev om varför jag behöver byta, jag har ringt till sahlgrenska sjukhus och dem ska skriva ett brev samt så kommer min sjukgymnast också göra det, detta kommer jag sedan skicka in till dem. Förhoppningsvis accepterar dem brevet och ger mig fri kvot för det tar jag fortfarande rätt till. Jag kan även tilläga att min tidigare syv har lagt min plats på kitas och hon har också sökt fri kvot, förhoppningsvis kommer detta sluta bra, jag uppskattar allt hjälp jag har fått från dig.
    • Julia : Det bästa alternativet för dig skulle vara om gymnasieantagningen satt in dig som Reserv nr.1 - då har du störst chans att komma in. Ansökan i "fri kvot" är det personal på skolan som bedömer ,och det står dem helt fritt att inte ta in elever i fri kvot. Det är bara deras goda vilja som avgör, om de gör det eller ej. Ofta gör inte skolorna det, dvs tar inte in elever i fri kvot. Så den förhoppningen kan vi ju ha, men chansen är inte stor. Däremot om du ställs som reserv nr.1 i kön till skolan, då räcker det att en elev hoppar av, så har du i så fall plats. Vi håller tummarna!
    • : Vem är det som ställer mig på reserv nr1
    • : Är själva gymansieantagningen eller gymnasiet
    • Julia : Gymnasieantagningen sköter detta fram tills att skolorna tar över. I Göteborgs regionen är "överlämningsdag" i år - den 2 september. Fram tills dess är det Gymnasieantagningen som sköter gymnasieantagning. Efter det datumet är det skolorna själva. Skolorna får då Reservlistorna från gymnasieantagningen.
    • Julia : Mitt råd är att du börjar läsa på någon utbildning. Att man inte läser på någon skola ger inte förtur till utbildningsplats, tvärtom - det är en nackdel. Om man läser på samma program på en annan skola, är det lättare att byta (jämfört med att man ej läser någonstans alls). Det kan också bli så att du upptäcker att du trivs bra på den skolan där du fick plats och kanske inte själv vill byta sen. :) Sådan händer! :)
    Läs alla kommentarer