Linnéa
    Hej! Du kan kanske hjälpa mig på vägen / lite , att fatta en bra/smart beslut. Det är så att jag har redan valt ett gymnasie och som jag har börjat nu denna hösten. Har även kommit in i miljön. Men det är så att jag känner/känt nu att jag vill kanske välja något annat. Just nu går jag på VO , det är inte så att jag inte trivs på skolan / klassen. /lärarna är helt underbara. Men vill byta till Naturbruk (natur och äventyr). begrund av att jag älskar naturen, vara ute, lär mig bättre praktiskt, kommer bli säkert roligare år och kommer nog inte bli lika mycket plugg , mer (praktiskt). m.m osv osv

    De jag har själv tänkt/tänker:
    Vad kommer bli konsekvensen om jag gör på de här viset , å andra sidan om jag inte stannar vad händer då m.m osv osv...... Jag har läst på en hel del om gymnasiet även innan jag valde , gick på öppet hus i sista sekund, fick hjälp av syv m.m osv men fick nog ingen riktigt "hel" bild av hur de egentligen skulle vara. Hur som helst....

    Jag har även varit på skolan och skuggat. Jo varför tänker jag på att byta. Tanke på de svårigheter jag har, tänkte är jag redo att ge allt jag har, har redan lagt ner otroligt mycket tid på plugg. SAMTIDIGT: så tänker jag att; jag kan jag vill jag ska, är positiv , gillar att ha/få utmaningar m.m osv. Vill jobba oxå inom vården. Målet är 3 år men kommer säkert bli 4 år. Får oxå hjälp på vägen.
    Men ska jag plåga mig lite till och ha det lite roligt Eller få ha det roligare, 3 roliga år? Vet att det alltid finns andra vägar man kan gå efter gymnasiet(livet är inte slut där) man kan plugga extra m.m osv. Just nu är det bara ett stort ? för mig.

    Försökt göra en kortfattat historia/göra så kortfattat som möjligt, och försökt skriva så lätt som möjligt så du förstår mig. Om det är något du inte förstår, fråga gärna.
    Men vad lär man egentligen inom naturburk? natur och äventyr, vad finns det för jobb? det kanske inte blir lättare om jag bytar? m.m osv

    Desto mer info desto bättre :)) Du kanske kan dela med dig av några bra tips? :) just nu är det ett stort ? för mig, vad jag ska göra?!......

    Mvh Linnea

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Linnea!

    Du skriver att du vill jobba inom vården, och det är i så fall utbildning på Vård- och omsorgsprogrammet som är det bästa /rätta/ vägen att gå.

    Jobb inom "naturbruk och äventyr" - kika på Naturguide>> och Parkvärd>> samt Äventyrare>>

    Är det så att det finns plats på naturbruk och du får byta nu? Du skriver att du har "skuggat".

    Jag vet att kunskaper inom vård- och omsorg är mycket värdefulla i så gott som alla branscher och i alla yrken! Olyckor och akuta sjukdomstillstånd kan inträffa när som helst och drabba vem som helst, därför är det mycket värdefullt att kunna livräddning och första hjälpen. Även som naturguide, parkvärd och äventyrare, är man "guld värd" om man kan grundläggande kunskaper inom vård. Därför "röstar" jag för att du stannar på Vård- och omsorgsprogrammet!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA :)

    • : Det kanske inte blir lättare att byta? ja det finns plats till mig och jag får byta skola&program/linje. ja både & vill jobba inom vården men samtidigt tycker jag även att natur och äventyr är så otroligt kul just nu och skulle kunna jobba inom de oxå. Men ska jag plåga mig lite till och ha det lite roligt Eller få ha det roligare, 3 roliga år? Hur skulle du gjort om du skulle varit i min situation? Tacksam för ett snabbt svar! :)
    • : Hoppas du förstår vad jag menar!
    • : Eftersom redan nu känner jag hur mkt jag lägger ner tid. Har ingen mobil med mig, fokuserar på lektionerna, stannar kvar efter skola(ca2 timmar) redan mkt extra tex matte jobbar lite resvägen , hemma. Men kmr fortfarande kmr nt ikapp, vad gör jag fel? Kommer få hjälp på extra sv , men desto fler man frågar desto bättre :))
    • Anna : Svenska, eng, matte och andra kärnämnena är det lika mycket (samma kurser) på Vård och på Naturbruk. Så här är det ingen skillnad. Och på Naturbruk kommer du samtidigt behöva läsa ikapp det du har missat i "naturbrukskurserna" under de 6 veckor som har gått sedan läsårets start. Jag skulle stanna på Vård nu. Men söka om till åk1 på Naturbruk till nästa år. Sedan kan du välja om ett år - när åk2 börjar, om du vill fortsätta inom vård eller börja om på Naturbruk och läsa 3 år där. Så skulle jag ha gjort! :)
    • : Ok. Tack för all hjälp! :) Finns det någon förening/kurs m.m där man kan gå på fritiden? Jag har inte missat ngt speciellt talade de om för mig eftersom de har varit på äventyr gjort praktiskt. Det jag har missat var nog mer "praktiskt". .
    • Anna : Vad vill du läsa på fritiden? vilket ämne? i vilken stad? är det om natur-äventyr du vill läsa på fritiden? Kanske kan den Naturbruksskola där du var och skuggade ge tips om det, tänker jag. :)
    • : Nej, jag tänker mer att om man skulle kunna göra det på fritiden, det här de gör på natur och äventyr tex vandra, paddla, åka skidor m.m. Att man går någon förening/kurs där man kan göra sådant? :) och sen om jag vill läsa inom de området, så gör jag det senare i livet, att jag går först färdigt på VO och sen läser vidare om jag nu fortfarande är intreserad att bli något inom naturburk (natur & äventyr m.m osv.. :).
    • : Om det finns någon förening/kurs? Som har samma intressen som mig, man går inte på skolan (utbildningen), man gör det utanför skoltid , på sin fritid.
    • : Tacksam för ett snabbt svar , Så jag kan göra ett beslut idag :)
    • Milla : det finns många olika föreningar men i vilken del av landet? Var bor du? :)
    • Milla : Jag kan rekommendera http://www.friluftsframjandet.se/
    • : Okej, Tusen tusen tack för all hjälp! :)
    Läs alla kommentarer