Rebecka

    Hej, jag heter Rebecka och jag har lust att byta gymnasium på grund av att jag inte har några vänner. Jag gillar linjen. Men har helt tappat all ork med skolan och skulle vilja byta. Skulle det gå att byta och inte behöva börja om gymnasiet?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka,

    om den nya skolan har ledig plats, kan rektor ta in dig. Fråga rektorer på alla de gymnasieskolor dit du vill byta.

    Lycka till!

    MillaSYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rebecka,

    Det är mycket tråkigt att du inte trivs i klassen. Det är en stor förändring att börja på gymnasiet och tro det eller ej, så är det många elever som upplever att de inte riktigt trivs i klassen eller på skolan; orsaker kan vara olika, men många gånger är det en Kombination av att det är en stor förändring; ett nytt sätt att studera; nya klasskamrater; nytt adress man åker till - mycket som är nytt och ovant.
    Det kan ta lite tid... och det kan bli bättre av sig självt, visar vår erfarenhet /det som eleverna berättar/.
    Det är inte alltid möjligt att byta till en annan skola med samma utbildning. Om ledig plats finns på en annan skola, kan rektor ta in dig /precis som Milla SYV skriver i sitt svar/. Det kan tyvärr inte garanteras att du kommer att trivas bättre på en ny skola. Vi hoppas givetvis att du kan byta och att du kommer att trivas mycket bättre på den nya skolan, men det kan ingen veta på förhand.

    Vad kan du annars göra? Gå prata med kurator, med SYV, med din klasslärare/mentor och kanske även med rektor. Skola som helhet kan och bör göra allt de kan för att öka trivseln. Kanske har du förslag på hur situationen kan bli bättre? Det kan mycket väl vara så att det är många elever som känner på ett liknande sätt (dvs inte trivs heller). Någon gemensam aktivitet på eller utanför skolan - kan det bli en bra början på att skapa en god "klass-anda", tro?

    Hoppas någonting i mitt svar kan hjälpa dig ... Hör gärna av dig och berätta hur det går! Vi håller tummarna!

    L. :)

    Liselotte