Hej, vår erfarenhet är att det är mycket svårt att byta gymnasieskola mitt i läsåret, även om man går samma utbildning på en annan skola. Det är mycket lättare att byta på sommaren, mellan årskurserna. Å andra sidan när du redan läser år2, och om du kommer försöka byta efter år2 innan år3, då kan inte rektorn på den nya skolan fatta beslut om Individuellt anpassat program (det beslutet måste fattas innan eleven gick ut år2), då blir det här ett ganska stort problem: att hitta en skola som haft exakt samma upplägg som du hade på din "gamla" skola + som även har ledig plats + vill ta in dig, för att det frivilligt för skolan att göra det.
    Du får gärna försöka byta, göra förfrågningar på skolorna. Gymnasieskolorna som i olika svenska städer erbjuder hantverksprogrammet finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium?HV