Johan
    Hejsan, jag har ansökt till teknikprogrammet på gymnasiet på min hemort och jag har tackat ja till det men nu så har jag insett att inriktningen "teknikvetenskap" inte finns på mitt gymnasium men det finns på gymnasier i närmsta stad. Jag undrar då om jag kan byta till det ett annat gymnasium i staden som har det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    som du kan se i >> program/TE/programplan är skillnaden mellan inriktning "teknikvetenskap" och andra inriktningar på TE - 3 kurser:
    och de läses tidigast i åk2 (men ofta i åk3). Det spelar, därför, ingen roll - på vilken gymnasieskola man läser Teknikprogrammet under åk1. Inriktningskurserna kan du, alltså, inte läsa i åk1.
    Att pendla till skolan längre än nödvändigt, är inte optimalt. Sedan vet jag ju inte om den där andra skolan, i an annan stad, har lediga platser.
    Du får fråga om lediga platser finns på den andra skolan - ställ frågan till gymnasieantagningskansliet. Kontaktuppgifter till alla antag.kanslier finns på www.antagningskanslier.se

    Tips:
    du kan läsa åk1 i din stad och sedan - innan åk2 - försöka byta skola;
    du kan också fråga om din skola, i din stad, kan erbjuda Matematik 4 (vilket oftast finns möjlighet till...). Betyg i kursen Teknik2 krävs inte för behörighet till någon vidareutbildning, så vitt jag vet... Då kommer det att återstå endast Fysik 2... men kanske kan du läsa fysik 2 som en valbar kurs.

    Vänliga hälsningar & lycka till!

    ANNA