Alexander
    Hej,

    Är en kille som nu går andra året på teknisk linje i Stockholm. Men, jag trivs inte längre så bra med skolan och dess miljö. Kompisarna är super trevliga, inte det minsta fel på den fronten. Skolans i sig gillar jag dock inte längre. Jag skulle gärna byta till samma linje som jag går nu.

    Går det att ändra sig såhär sent?

    Hälsningar,

    Alexander
    • Julia : Vilken inriktning på TE läser du?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,

    om en annan gymnasieskola har ledig plats, kan rektor ta in dig.
    Du måste fråga på de skolorna till vilka du vill byta.
    Chansen är som störs att byta till samma Inriktning på TE som du läser nu. kan dock vara så att du överallt får svar Nej, vi tar inte in. Detta kan bero på att ingen ledig plats finns; men även om plats finns, kan rektor säga nej - speciellt om några kurser skiljer sig ... dvs om ordning i vilka kurser läses eller om de valbara kurser som du läser inte stämmer överens med de kurser som de läser på den "nya" skolan.
    Det är inte elevens rättighet att byta så som du vill. Det är en "möjlighet" som kan finnas, om du har tur.

    Dina rättigheter är 2 st.

    1. att fullfölja den utbildning där du är antagen, dvs på din nuvarande skola;
    eller

    2. att söka till åk1 till hösten 2018 - och konkurrera på nytt med dina "gamla" grundskolebetyg. Detta möjlighet/alternativet finns t o m det året du fyller 19 år, men under förutsättning att inte redan har fullföljt 3-årig utbildning på ett nationellt program.

    Vänligen och lycka till!

    Julia SYV

    P.S: jag frågade i en kommentar vilken inriktning du läser. Om du svarar - kan jag tipsa dig om vilka gymnasieskolor som erbjuder din inriktning.

    Jag hittade 20 gymnasieskolor som i Stockholm erbjuder Teknikprogrammet>> - välj i första hand att fråga på de skolorna som erbjuder samma inriktning som du läser nu. Att byta till en annan inriktning bedömer jag som mycket svårt.