Sima
    Hej! Jag bor just nu i en stad som heter Lysekil och är tvungen att flytta till Göteborg (som ligger 2 h härifrån). Jag undrar ifall det är möjligt att byta gymnasium nu efter att mer än en termin har gått utan att behöva gå om ett år? kommer fortfarande gå samma linje.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sima,
    när du blir folkbokförd i Göteborg, har du rätt att få plats på samma gymnasieprogram som du just nu går i Lysekil (i fall det programmet finns i Göteborg).
    Du kan själv kontakta de skolor som du gillar och vill gå på och fråga om det finns plats. En friskola är inte skyldig att ta in dig, men de kan mycket väl göra det om de har plats.
    I fall det skulle visa sig att ingen skola har plats på just ditt gymnasieprogram, kommer utbildningsförvaltningen att se till att du ändå får plats på någon av de kommunala gymnasieskolor (du blir antagen som en "extra" elev). Här får du kontaktuppgifter till utbildningsförvaltningen i Göteborg: Besöksadress
    Skånegatan 20
    Telefon
    Fax
    E-post
    [email protected]
    Öppettider: mån-fre 9-15, lunchstängt 11.30-12.30.
    I fall du vill att bli placerad på någon skola i ställer för att själv försöka hitta plats, kontakta utbildningsförvaltningen nu på en gång och berätta från vilken dag du vill gå i skola i Göteborg.

    Du skriver inte vilket program och inriktning du går nu och jag kan därför inte ge dig tips på vilka skolor i Gbg har just ditt program.
    Men se själv på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=162&office_id=&order=school

    I fall du vill avsluta läsåret i Lysekil, trots att din folkbokföringsadress flyttas till Göteborg, så får du det.
    Du har rätt att fortsätta t o m hela din utbildning är slutfört - i fall du så önskar på den skola där du läser nu. Om du och dina föräldrar tycker det går att ordna så att du bor i Lysekil i veckorna och kommer till familjen i Göteborg på helger och lov.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
    Bästa hälsningar
    Anna Syv