Alexander

    Hej jag vill byta gymnasium men har redan skrivit på ett sent omval på Dexter. Det har gått ca en vecka sen jag skickade in min ansökan och jag har inte fått någon uppdatering om hur jag ligger till. Jag ska prata med syv på mitt nuvarande gymnasium imorgon och förklara min sits. Jag insåg nu att jag missat lägga till några val/skolor i min nya ansökan :/ vad borde jag då göra? Känns som att allt är hopplöst och att jag inte kommer komma in på något utav mina nya val även fast att jag har mer merit än vad som krävs :( jag har kontaktat så många olika syv:are på internet men inte fått ett riktigt svar ännu :/

    • Anna : Om du vill kan du berätta varför du vill byta skola och/eller skola och program, så kanske vi kan i så fall ge bättre svar och tips på vad du kan göra.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,

    "saken" är den att vid reservantagning till gymnasiet, spelar det ingen roll hur höga betyg från grundskolan man har; Om man är Behörig och ledig plats finns blir man antagen. Och det är också "först-till-kvarn" principen när man ställs i reservkön. Finns det ingen ledig plats på den utbildningen som du vill komma in på, då kan du inte bli antagen, tyvärr. Det går ju inte att "sparka" ut någon från hans/hennes plats på utbildningen och ta in någon som har högre betyg från grundskolan i stället. Det är endast om ledig plats finns eller uppstår som en ny elev kan bli antagen.
    Situationen ändras också från en dag till nästa. Eleverna hoppar av, byter, antas ... och situationen med lediga platser kan därför förändras ganska mycket på kort tid.
    Att prata med en SYV på din nuvarande gymnasieskola kanske inte hjälper dig att byta till en annan skola... SYV-en på din skola kan ju inte anta dig till en ny skola. Det kan gymnasieantagningen göra och (efter det att reservantagningen är över) Rektor på den mottagande skola.
    Tips! om du måste byta pga sociala eller hälso-problem, kan ibland kuratorn hjälpa till. Är situationen allvarlig (svår mobbing, omfattande sociala eller hälsoproblem) kan kuratorn ibland kontakta "de rätta personerna" och fixa diverse undantag.