Annie
    Hej! Är riktigt kluven, hade behövt lite rådgivning!! Började på Samhälle beteende och gick lite mer än ett är på den linjen. Sen bytade jag skola och hoppade över till naturbruk- häst i andra året direkt och det är där jag nu går. Är inte helt nöjd och vill kanske byta tillbaks till min gamla skola igen, det vill säga hoppa tillbaks till min gamla klass andra året igen. Tror du det hade gått att hoppa in igen, jag vet att jag måste läsa igen några ämnen men tror du det hade gått? Jättetacksam för svar!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annie,

    det är rektor som fattar beslut. Om plats finns, kan rektor ta in dig. Om ingen plats finns, kan inte rektor ta in dig.

    Om plats finns kan rektor ändå säga Nej. Rektorn förfogar över resurserna på skolan. Om hen anser att det kostar för mycket att ge handledning till en elev som missade en del av undervisningen, kan rektorn säga nej. Det är inte din rättighet att byta tillbaka. Bytt är bytt, kan man säga. Men du har rätt att fråga och vi håller tummarna! :)

    Det som är din rättighet är att du söker om - till åk1 och konkurrerar om utbildningsplats med dina grundskolebetyg. Alla andra byten är det - om du har tur... om plats finns och om rektorn anser att skolan har resurser att hjälpa dig läsa ikapp.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA