Alexander
    Hej!

    Jag undrar om det är möjligt att byta till ett gymnasium med högre antagningspoäng än vad man själv hade i årskurs 9. Jag går Naturvetenskapliga linjen i en klass/skola där alla var antagna. Är det då möjligt för mig att byta till en skola med mina slutbetyg från åk. 1 i gymnasiet?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, är lite osäker på vad du menar - ska du söka om till Natur, gå om år 1 men på annan skola? Jag tolkar det så.

    Om du vill gå om år 1 på annan skola så får du kontakta skolan vid skolstart och kolla om det finns plats- antagningspoängen är bara aktuella om du sökt i den centrala antagningen vilket jag tar för givet utifrån ditt mejl att du inte gjort. Finns det plats så spelar det bara roll att du är behörig. Men då vill nog skolan höra om varför du vill byta mm.

    Viktigt att tänka på är att du inte får läsa om kursbetyg där du har E och uppåt - det får du göra efter gymnasiet. Du får bara läsa om kurser där du har F under din gymnasietid. /Lena, Syv