Frida
    Hej! Jag går tvåan bageri konditori och trivs inte alls. Just nu är vi ute på praktik och jag vantrivs. Jag vill byta gymnasium, men det känns jobbit att gå om ett år och inte ta studenten samtidigt som alla mina kompisar.
    Men det största problemet är att jag inte riktigt vet vad jag vill längre? Jag vill ju studera något.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Frida,
    skulle du kunna tänka dig gå samma utbildning men på EN ANNAN SKOLA?
    Eller är det själva yrket/karaktärsämnena som du inte vill läsa längre?

    Jag förstår att du inte vill gå om ett år - men det finns fördelar med att gå om: du kommer att vara ett år mognare med längre livserfarenhet än dina klasskompisar; du kommer att läsa om några kurser och har goda chanser att få högre betyg i dem.

    Det är inte säkert du behöver gå om ett år även om du byter till ett annat program: det kanske går att göra anpassning (Individuellt anpassat program) så att vissa kurser byts ut och du kan i så fall ta examen samtidigt som dina jämnåriga klasskompisar.

    Du skriver att du inte riktigt vet vad du vill göra och så kan man visst känna /och du är inte ensam om det/ - det är dock bra att läsa eller gå på praktik - i fall man inte kan få jobb.
    Om du t.ex. skulle kunna få arbete nu (vilket är svårt men det finns t.ex. Introduktionsanställning, där AF kompenserar arbetsgivare som anställer mycket unga personer utan arbetslivserfarenhet) - är det ett sätt att få tid att komma fram vad du vill göra "när du blir stor" *L* ;-).

    Är det ngt. gymnasieprogram på din skola eller på en annan skola på pendlingsavstånd - som du är nyfiken på?
    Just för att inte "förlora" ett år så kanske Hotell/Turism, Handels- & administrationsprogrammet eller Barn- & fritids som kanske skulle vara möjligt att göra individuell anpassning (för det krävs Rektors beslut)... är det ngt. av de programmen som lockar lite? Finns de på din skola eller på en skola i närheten?
    Om du vill uppge på vilken ort du bor, kan jag se vilka utbildningar som finns i din del av landet.
    I annat fall kan du själv söka på: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium.

    Återkom med svar på mina frågor, så skall jag försöka hjälpa dig!
    Önskar dig allt väl!
    Julia SYV
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Frida,
    vi hoppas du fick svar på din fråga och vet nu vad du skall göra.
    Hör av dig annars, så skall vi försöka hjälpa dig!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV