cecilia
    vi har kommit ganska långt i den linjen jag går i (naturvetenskapslinjen)
    och jag känner att fysik och matte inte går speciellt bra för mig alls.
    resten går as bra men matte och fysik är så stora områden så jag vet inte hur jag ska göra!
    jag vill byta gymnasium och även min linje, min dröm har alltid varit att bli någon slags läkare och nu är jag fast vid att jag vill bli tandläkare.
    vill byta till vård och omsorg , jag vet att jag inte kan bli just tandläkare om jag går den linjen, men jag vet att man kan ta nått år efter gymnasiet och plugga in kemi, fysik, biologi och matematiken.
    jag vet att jag kommer uppnå så sjukt mycket bättre resultat och betyg om jag går vård och omsorg. naturlinjen i den skolan jag går i är för mycket för mig, det går för snabbt! jag hinner inte med och jag pluggar jätte mycket trots allt, mina föräldrar hatar att jag vill byta men jag tycker att dom ska få acceptera o vad jag tycker och hur jag vill att min framtid kommer att se ut.
    jag vet att jag inte kommer klara av naturlinjen, jag va nog lite dum som valde den från början men gjort är gjort och nu vet jag inte vad som är smartast? ska jag gå kvar och få F-E i alla områden inom No eller ska jag byta gymnasium och linje?
    har dessutom redan pratat med rektorn i de gymnasiet jag vill byta till och rektorn hälsade mig varm välkommen.
    det jag undrar är bara,
    är det rätt av mina föräldrar att vara arga på mig för att jag vill detta ?
    och gör jag ett smart val?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Cecilia,
    dina föräldrar tänker i första hand på ditt bästa. De vill inget hellre än att se dig frisk, nöjd & lycklig.

    Fram till den dagen du fyller 18 år och blir myndig har dina föräldrar väldigt mycket att säga om dina beslut och val av utbildningen.

    Prata med dina föräldrar & förklara att du riskerar att få F i kurserna och i så fall inte skall kunna få ut Gymnasieexamen.

    Med Matten finns det hjälp att få på http://www.mattecentrum.se /de driver Räknestugor och lägger ut Mattekurserna på sidan www.matteboken.se - det är gratis att få hjälp av Mattecentrum/. Så om du vill stanna och kämpa med Matten och NO ämnena under det här året, kan du söka till nästa års antagning till ett annat program. Det är ett av de alternativ som finns för dig.

    Om du skall byta, så finns det, som du vet, många olika program och i fall man vill efter gymnasiet utbilda sig inom Område Medicin, så behöver man inte nödvändigtvis gå just Vård/Omsorgsprogrammet, men det kan vara smart att välja ett program där man får ett yrke med väldigt goda chanser att få jobb direkt efter gymnasiet (Undersköterska) samt med tanke på att du kan ha väldigt stor nytta av dina studier på Vård/omsorgsprogrammet (kunskaper i omvårdnad samt kanske du skall kunna söka i en speciell kvot - för dem, som har arbetslivserfarenhet inom Vård - till Läkarprogrammet). Det kan du också säga till dina föräldrar - att det KAN förekomma (finns exempel på det) alternativa antagningsmöjligheter (exempel: 10% av platserna kan "vikas" för sökande som har jobbat inom vården i minst 1 år - till Läkarprogrammet). Det är hårt konkurrens även i den kvoten men det är, som sagt, ett bra argument när du skall försöka övertala dina föräldrar.

    Ännu en gång vill jag påpeka att jag är helt övertygad om att dina föräldrar vill ditt bästa, de känner dig och du bör lyssna på dem och försöka förstå varför de agerar så som de gör.
    Å andra sidan, har du rätt i det du skriver om att är ditt liv och du borde kunna bestämma över vad som känns rätt för dig.
    Det är en svår situation när föräldrar & barn tycker olika. Det bästa är om ni försöker komma överens och komma fram till ett gemensamt beslut.

    Med tanke på att det är extremt tuff konkurrens om platser på läkarutbildningen, vill jag tipsa dig om andra yrken inom samma fält: Dietist, Fysioterapeut, Sjuksköterska, Audionom och även Yrkeshögskoleutbildningar, som du kan se på länkarna nedan:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/medicinsk-massageterapeut1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkesakademin/behandlingspedagog-med-dubbeldiagnoskompetens
    http://www.yhguiden.se/utbildning/consensum-yrkeshogskola/lss-handledare-med-spetskompetens-i-pedagogiskt-forhallningssatt
    http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker5
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hudterapeut1

    Yrkeshögskoleutbildningarna är kortare än högskoleutbildningar och leder mycket ofta till spännande jobb direkt efter utbildningen. De är tyvärr mindre kända för ungdomar än högskoleutbildningar, därför tänkte jag passa på och tipsa dig om dem i mitt svar här.

    Sammanfattning:
    - det finns hjälp att få med Matte /se länk ovan till Mattecentrums hemsida/;
    - bäst om du och dina föräldrar kommer fram till ett gemensamt beslut (du kan lita på att de vill ditt bästa, men du kan komma med argument för att övertala dem); ni kan kanske komma till en kompromiss /t.ex. att du byter till ett annat högskoleförberedande program där det är mindre matte, t.ex. Estetiska eller Humanistiska programmet/.

    Önskar dig allt väl & hoppas att du och dina föräldrar kommer överens!
    Du får gärna återkomma & berätta hur det går med dina studier.

    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare