Rebecca
    Hej! Jag har valt ett gymnasium som ligger i samma län som jag bor i, Västra Götaland, men skulle vilja byta till ett som ligger i Stockholm.. Är det möjligt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, Rebecca
    du undrar om du kan byta till en gymnasieskola som ligger i ett annat län.

    Det är din hemkommun /där du är folkbokförd/ som bestämmer om de kan betala för din plats på en gymnasieskola i ett annat län.
    Oftast krävs det mycket speciella omständigheter för att kommunen skulle bevilja detta. Ett annat problem är att slutliga antagningen är genomfört och risken är stor att det inte finns några lediga platser på den utbildningen i Stockholm, som du vill gå.
    Du kan börja med att kontakta den skolan, som du vill läsa på & fråga om de har lediga platser på det programmet, som intresserar dig.
    Om du inte får svar på skolan, kan du vända dig till Antagningskansliet i Sthm län. Här är kontaktuppgifter som du behöver: Gymnasieantagningen Stockholms län
    Postadress:
    Box 4404
    102 68 STOCKHOLM
    Tel: 08-58 00 80 00 Fax:08-5800 8008
    [email protected]

    Kontaktuppgifter till alla Antagningskanslier hittar du på http://www.antagningskanslier.se/

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare