Marika
    Hej jag är en tjej som går samhällsvetenskapliga programmet och är inte helt nöjd med mitt val. Jag skulle hellre vilja gå på en frisör linje för att utbilda mig till det. Men jag vill inte behöva gå om ett år om jag ska byta. Så om jag skulle byta till det programet skulle jag då behöva gå om ett år eller kan jag hoppa in i klassen med dem som ska börja tvåan. Jag har alla de grundkurser de också har, de enda kurserna jag inte har är de där man lär sig klippa hår och så. Finns det någon möjlighet för mig att byta till det programet utan att behöva gå om ett år? Tacksam för svar?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marika!

    Jag förstår hur du tänker och det kan eventuell finnas möjlighet att lösa problemet.
    Om du kontaktar rektorer på alla de skolor som har frisörutbildningar på gymnasiet och i första hand de som erbjuder Lärlingsplatserna (för det är där största chansen för dig finns att byta utan att förlora ett år) och frågar:
    1. finns det plats att ta in en till elev?
    2. om det finns plats - hur ställer sig rektor till att ta in någon ny elev till åk2?
    Största chans finns om du bli Lärling, är i alla fall min bedömning. Om vad det innebär att vara Lärling läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Du har inte någon "rätt" att byta program. Det du har rätt till är att söka om, till åk1 och i fall du kommer in (konkurrerar i så fall med dina "gamla" betyg från vårterminen i åk9) - gå om ett år.

    Jag skulle råda dig att göra "allt" på en gång:
    1. sök till åk1 - missa inte sista dagen i Omvalsperioden (du kan alltid tacka Nej till erbjuden plats sedan om du hittar en annan lösning);
    2. kontakta samtidigt rektorerna på alla de frisörutbildningar som du kan pendla till: det kan visa sig att ingen har en ledig plats och då kan du inte byta program;
    3. meddela inte din nuvarande skola om att du slutar: det gör du när du får ett klart besked att du kom in på en annan utbildning.

    Och glöm inte att förankra dina planer om att byta program med dina vårdnadshavare. Ingen rektor tar in en elev på en utbildning utan att vårdnadshavare har godkänt detta (fram tills du blir 18 år måste dina vårdnadshavare godkänna alla viktiga beslut som gäller dig).

    Tillägg/förklaring: det finns ungdomar som efter gymnasiet då de gick ett högskoleförberedande program - utbilda sig i ett yrke, t.ex. frisör, undersköterska eller elektriker. Detta visar sig vara extremt svårt för att frisör utbildningar finns extremt sällan på Komvux. Undersköterska finns på Komvux i de flesta kommuner men i fall man redan har en gymnasieutbildning, blir man lägre prioriterad (kortutbildade har företräde på Komvux) och i praktiken så kommer man inte in på en yrkesutbildning på Komvux med en tidigare gymnasial utbildning. Man blir hänvisad till högskola eller yrkeshögskola. Att man inte kan utbilda sig till vissa yrken på högre nivå än gymnasienivå, spelar i detta fallet ingen roll.

    I praktiken så har man bara möjlighet att läsa på privata skolor för vuxna där man betalar själv. Du kan se på utbildning till Frisör här: http://www.yhguiden.se/utbildning/international-hair-academy/frisoer det är en mycket bra utbildning men studerandeavgift tas ut (159 000 kr.).

    Detta skriver jag för att du ska förstå att det kan löna sig att gå om åk1 i fall du verkligen brinner för att bli frisör: om du inte lyckas byta utan förlust av ett år och inte vill eller kan betala för din utbildning till frisör efter gymnasiet.

    Önskar dig stort lycka till!
    ANNA
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marika!

    Du hittar alla gymnasieskolor på www.gymnasieguiden.se.

    Här ser du exempel på en av skolornas presentationer: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-orebro en skola som (jag tror) finns på pendlingsavstånd från dig och som erbjuder Frisör Lärling.

    Den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/plusgymnasiet-orebro erbjuder också utbilding till Frisör.

    Se själv vilka skolor som du kan pendla till - eller om du har möjlighet att flytta för att gå i skola.

    Jag hittade 90 skolor som erbjuder utbildning till Frisör på gymnasiet och 22 av de har Lärlingsplatser, se de här: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=20&orientation=&vocation=6&variant=4&county=&order=school

    Varför vi tror att det finns större chans att inte behöva "förlora" ett år när man blir Lärling: för att man läser i så fall yrkesämnena på en arbetsplats och med det finns det större möjlighet till att anpassa utbildning i yrkeskurserna (jämfört med traditionell klassrumsundervisning). Men det är rektor som är ytterst ansvarig och har rätt att besluta ta in en ny elev eller ej - även om det finns lediga platser på utbildningen, kan man inte komma in om rektor anser att det inte är lämpligt. Undervisning måste fungera för alla elever och skola har ansvar att de som kom in i åk1 genom att konkurrera om platser, har tillräckligt tillgång till lärar/handledartid och andra resurser på skolan.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare