V
    Hej jag går just nu musikal utbildning men jag tycker inte skolan eller personalen är så bra. Går det att byta gymnasium till trean till musikinriktning sång? Eller är det helt omöjligt och hur blir det med vissa betyg, kommer jag få F i dom eller hur blir det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej V,
    att komma in på gymnasiet på annat sätt än genom att söka till åk1 - via gymnasieantagningen, på sina grundskolebetyg, är tyvärr inte en Rättighet.
    Möjlighet kan finnas, men det beror på om den "mottagande gymnasieskola" har ledig plats; och även då kan rektor vägra ta in en ny elev (det är alltså tur om man kan byta gymnasieskola mitt i utbildningen).
    Går du åk2 nu? Vilken inriktning på Estetiska programmet går du; ligger "musikal utbildning" som du går under inriktning Dans, Teater eller Musik?
    Det är lättare att byta till Samma inriktning än till en annan inriktning.
    ***
    Du frågar också hur det blir med "vissa betyg" ... Om du uppfyller kraven för godkänt betyg, borde du få godkända betyg; om du inte uppfyller kraven men ändå gar god närvaro, kan du få F. Om du uteblir mycket från lektionerna, kanske läraren i så fall ej har underlag att sätta betyg och då blir det "streck". Betygssättningen är det undervisande lärare som bestämmer över, inte SYV.

    Kontakta de gymnasieskolorna dit du vill byta och fråga om de har ledig plats på ES, musik. Går du samma inriktning nu, är chanser större att byta in i åk3, men om du idag går en annan inriktning, då bedömer jag att rektor kan endast ta in i åk2... dvs du kommer "förlora ett år".

    Presentationer av gymnasieskolorna som erbjuder ES, musik - finns på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program
    Av dem gymnasieskolorna i Stockholm - gymnasieguiden.se/gymnasium?query.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    ANNA

    • : Hej, tack för svaret. Jag går musik inriktning musikal och tänkte byta till musik inriktning sång. Jag har ju alltså haft sång i min nuvarande skola, så jag tänker at det kanske skulle ändå gå?
    • Anna : Det är inriktning MUSIK, som finns och "musikal" och "sång" blir då "profiler" under samma inriktning - i så fall vill du byta inom samma inriktning, vilket är mycket lättare. Men det är ändå till rektor på den "mottagande skolan" att svara om plats finns och om hen gör bedömning att det kan gå (även med tanke på att det är lärarbrist på många skolor och andra "hinder" kan också finnas...). Men vänd dig till den eller de gymnasieskolorna dit du vill byta, eller uppge här vilka det är .. och Lycka till!