Hassan
    Hej
    Jag börjar gymnasiet till höst och är inte nöjd med min ansökan. Jag vill byta både program och gymnsaium. Skulle det kunna funka efter att man tackat ja till den platsen jag inte är nöjd med?
    Hoppas du kan svara så fort som möjligt!

    1 Svar

    Hej Hassan.

    Vad tråkigt att du inte är nöjd med din ansökan till gymnasiet.
    Om du inte kom in på ditt första val kan du tacka ja till platsen men välja att stå kvar som reserv. I så fall finns det en chans att du blir antagen till ett högre rangordnat val som reserv. Om du kom in på ditt första alternativ men ändå är missnöjd tycker jag att du ska tacka ja till platsen, för att garantera att du har en skola att börja i till hösten.
    Därefter kan du göra ett sent ändringsval alternativt se vilka skolor som har lediga platser i ditt län. Den informationen finns på gyantagningens hemsida, det är även där du gör ändringarna.

    När skolan väl har börjat kan det vara ännu svårare att byta skola i så fall ska du kontakta skolorna själva som då beslutar om det finns plats för elever eller inte. Oftast kan det vara svårt, speciellt om det är en populär skola med många sökande som du vill börja på.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV