Banin
    Hej
    Jag går i NA programmet jag borde börja sista året men jag hoppa av en termin, det går riktigt dålig för mig jag blev inte godkänd i många kurser så jag tänkte byta till vård och omsorg på komvux men jag fick tyvärr inte det pga att jag är under 20. Jag vill inte börja från första året finns det inga förslag för att plugga vård på en kort tid. Jag tänker också på folkhögskola vad är det för något?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Banin!

    Det stämmer att du är för ung för komvux.

    Det är först från 1 juli det året som du fyller 20 år, som du kan läsa på komvux, eller om man redan är klar med 3-årig gymnasial utbildning, då kan man också komplettera på komvux, men du är för ung. Så det dröjer ett tag till innan du ska kunna läsa på komvux.

    Du nämner Folkhögskola. Och det kan vara ett bra alternativ. Det finns många olika utbildningar på folkhögskolorna. Det finn också många olika folkhögskolor (ca 150 stycken), spridda över hela Sverige.

    Jag förstår att du vill läsa vård- och omsorg och bli undersköterska eller jobba inom hemtjänst - och jag hittade 10 stycken vård- och omsorgskurser på folkhögskolorna. Kika gärna på dem och i fall du tycker att du vill gå en sådan kurs, kan du söka - till folkhögskolan direkt, för att varje Folkhögskola gör sin egen antagning.

    I fall du inte vill eller kan läsa på en Folkhögskola nu men har för övrigt, inga andra alternativ - då råder jag dig söka timanställning/behovsanställning inom Hemtjänst eller på ett ålderdomshem. Sedan, från hösten det året du fyller 20 år, kan du läsa in Vårdkompetens på komvux. Ett bra alternativ är att jobba på deltid och läsa på deltid och om du redan jobbar inom vården, har du också lättare att komma in på en vårdutbildning på komvux.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Jag önskar dig lycka till och lovar att hålla tummarna!

    ANNA