Andrea
    Hej, jag går just nu i 2an och läser natur-natur, men är missnöjd. Innan tvåan fick vi välja om vi ville gå natur-natur eller natur-samhälle och jag valde då natur-nat. Min fråga är om det går att byta inriktning inför årskurs 3, dvs att jag byter till natur-samhälle och då kommer läsa geografi 1 och kriminologi på natur-sam istället gör fysik 2 och matte 4 om jag forsätter med natur-nat. Dock läser jag ju nu kemi 2 istället gör samhällskunskap 2 som de på natur-sam gör, betyder de att jag kommer behöva ta igen den kursen gör att kunna ta examen på natur-sam eller kan jag byta ändå och då bara läst kemi 2 istället gör samhällskunskap 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, för att uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet måste alla kurser med en av inriktningarnaNA ingå. I annat fall får man ut studiebevis som inte ger högskolebehörighet.
    Om din skola kan ge dig möjlighet att läsa de kurser som du "missade" för att kunna få ut exam.bevis från NA/sam, är det endast din skola som kan svara på. Prata med SYV-en på din skola.