Marcus
    Hej! Det är så att jag ska börja 3dje året på bygg och anläggning men jag har ångrat min inriktning som jag går. Jag läser till snickare. Det är inte min grej och jag ångrar valet till det. Det finns ju andra inriktningar som betong och jag har läst betong 1 och 2 och ska läsa betong 3 på mitt individuella val och med tanke på att båda yrkena finns på inriktningen husbyggnad men är det för sent att byta inriktning som till betongarbetare?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus! För att kunna få examensbevis måste vissa kurser vara betygsatta, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_BA.pdf vad som gäller för just ditt program.
    Om din skola har möjlighet att erbjuda dig läsa under åk 3 de kurser som du vill läsa och du samtidigt uppfyller kraven för examensbevis, är det jättebra.
    För att arbetsgivaren skulle tycka att du är attraktivt som anställd, bör du ha godkänt i alla kurser inom yrkesutgång Betongarbetare vilket blir kanske svårt att uppnå under å k 3 när du tidigare läst annan inriktning.
    Skulle du vara villig att gå om å k 2 för att få med dig alla nödvändiga kurser?
    En annan lösning är om dun skola ger dig möjlighet att läsa utökade kurser.
    Mitt råd är att du pratar med din mentor och med SYV på skolan för att göra en studieplan.
    Lycka till!
    Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare
    Undrar om du läser som Lärling eller på ett "vanligt sätt"? Skickar info om vad det betyder att läsa som Lärling på gymnasiet - http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling och man kan börja läsa på det sättet även i åk3 (även om man läste på ett "vanligt sätt" innan, menar jag). Rätt till Lärlingsersättning (1000 kr. i månaden utöver Studiebidraget) lockar många elever. Andra elever tycker det är bra att läsa som lärling för att de är mycket på en arbetsplats (man läser alla yrkesämnena på arbetsplatsen).
    Arbetsplatsen får ersättning för att ta emot en gymnasial lärling.
    Du kan prata med den läraren på din skola som håller i praktiken och bl a fråga om hen (läraren) kan ev. skaffa en praktikplats för Lärling som betongarbetare (detta om du vill bli lärling, så klart).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    • : Tack för ditt svar! Jag vill helst inte gå om 2an eftersom det är bara ett år kvar. När jag skulle gå till syv angående mitt individuella val inför 3an så sa hon att det gick bra att välja betong 3 eftersom enligt henne så har jag läst betong 1 och 2 och det stämmer jag har byggt former och sånt lågform med så egentligen fattas bara betong 4 så kan man inte lägga till den kursen? Angående det här med anställning sen inom betong så kanske det går eftersom betong finns inom snickaryrket. Inre allt men en del. Grejen är att jag verkligen inte orkar med att vara ute på praktik som snickare det måste finnas någon lösning? Kanske det finns någon annorlunda praktik?
    • Anna : Jag har skrivit ett nytt svar till dig!
    • Milla : Jag har nu utökat mitt svar med info om Lärling, se ovan.
    • : Vi som läser till snickare har praktik periodvis dvs jag är ute på ett företag först nu i höst och sedan in på skolan och bygga småhus, hönshus osv medans killen i min klass som läser till betongare han är på praktik alla 3 dagar hel läsåret så läser han teorin torsdag och fredag nu eller bara torsdag kommer inte ihåg, På min skola är betongare ett specialyrke dvs en sån inriktning man är på praktik hela läsåret och i specialyrkena ingår Målare,golvläggare, plåtslagare och murare och anläggare. Så dem får ingen extra studiebidrag
    • : Mena ersättning
    • Anna : Extra ersättning (Lärlingsersättning) har man rätt till i fall man får Lärlingskontrakt. Detta är nytt från januari 2014 - innan dess fanns det inte någon Lärlingsersättning. Om lärlingsersättning ansöker man hos CSN. Det kan hända att även om eleverna är på praktik 3 dagar i veckan, så är de inte "lärlingar" i formell mening. Det finns några olika villkor som måste uppfyllas - t.ex. handledare på arbetsplatsen måste ha rätt utbildning.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus!
    Betong 1, 2, 3 och 4 får läsas som Programfördjupande kurser på Bygg- och anläggningsprogrammet. Det kan du själv se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_BA.pdf

    I yrkesutgång Betongarbetare ingår kurserna "Betong 1, 2 och 3", dvs Betong 4 är en "extra kurs" som du kan klara dig utan men det är givetvis bra om du skulle kunna läsa även den. Om du redan har 2500 poäng kanske du kan läsa Betong 4 som en "utökad kurs", dvs en extra kurs, utöver heltidsstudier. Din skola är ej skyldig att ge dit utökad kurs men du kan alltid fråga om den möjligheten.

    Ang. praktikplats för dig - så är det också en fråga som löses på din skola lokalt. Prata med din mentor och med SYV samt med ämneslärare angående praktik. Vissa skolor har en speciell "praktikanskaffare", på andra är det SYV eller lärare som håller i den frågan.

    Önskar dig lycka till och ska hålla tummarna för dig!
    ANNA
    Hej igen!
    Det finns inga lagar som reglerar byte av profil under inriktningen på gymnasiet.

    Det som finns strikt reglerat är hur man uppnår gymnasieexamen.
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen och där är det väldigt strikt - minst antal betygsatta poäng 2500 p. Och så måste man ha tillräckligt många godkända betyg samt programstrukturen måste följas. Får man inte examen, kan man senare komplettera på komvux och få examensbevis.
    Om du uppger vilken skola du läser på, kan jag se vad din skola erbjuder för yrkesutgångar och det blir lättare att svara på din fråga då.
    Men även oavsett om yrkesutgång "Betongarbetare" erbjuds eller ej på din skola, så kan din skola, å ena sidan, hjälpa dig att få det yrke (även om den yrkesutgången ej erbjuds) men den kan också säga att du vill byta "för sent" och det blir svårt att ordna detta under åk3.
    Du har inte rätt att byta men du bör definitivt fråga och argumentera för din sak. Skola vill behålla dig som elev och av den anledning kommer troligtvis att vara tillmötesgående men, å andra sidan, om rektor gör bedömning att det "kostar mer än det smakar" - då kanske skolan säger att "OK, du kan sluta om du vill men vi kommer inte att anpassa din utbildning" för att det kanske blir för mycket jobb för personal och det är i så fall "inte lönt" att lägga så mycket kraft på en enda elev. T.ex. om en helt ny praktikplats måste tas fram, förhandlas och några möten måste äga rum, facket måste tillfrågas och sedan måste handledare besöka dig på praktikplatsen där du är ensam (medan på andra platser är det flera elever). Restid till/från din praktikplats för handledaren är ju hans arbetstid och summan av arbetsmoment för att anpassa utbildning för en elev kan bli "för mycket" d v s kosta för mycket och av den anledning kan rektor fatta beslut att ej bevilja byte av yrkesutgång.

    Jag förstår mycket väl att du känner att det är jätteviktigt för dig att få det yrke som du kommer att trivas med. Jag tycker du bör kämpa för att få det precis så som du vill. Men jag vill också förklara för dig att skolorna har begränsade resurser (både pengar och tidsmässigt) och att individuellt anpassa undervisning för varje elev - finns det tyvärr inte resurser till.

    Om du nu är säker på att det är just betongarbetare du vill bli och i fall din skola erbjuder dig gå om åk2 för att bli det - då råder jag dig att tacka Ja till det erbjudandet. Det är nämligen så här: det är mycket svårt att efter gymnasiet komma in på en utbildning "Betongarbetare" på Komvux. För det första, så finns det väldigt få sådana och för det andra, även om det finns en sådan utbildning och kanske t o m i din egen kommun, så är det personer utan gymnasial utbildning som tas in. På Komvux prioriterar man de med "kort tidigare utbildningsbakgrund". Kommer du med Examensbevis från gymnasiet (oavsett vad för gymnasialutbildning det är) och söker en yrkesutbildning på Komvux, så blir det troligtvis besked "platsbrist".
    Det gäller, alltså, att nu, under tiden du fortfarande inte fått examensbevis, skaffa dig ett yrke som du trivs med. Om detta innebär att gå ett extra år på gymnasiet, så tycker jag det är värt det.

    Tips: fundera på att kontakta http://www.byggnads.se - fackförbund som organiserar byggnadsarbetare. Du som är studerande blir medlem kostnadsfritt, läs på http://www.byggnads.se/Medlemskap/Ditt-medlemskap/
    Som medlem har du rätt till hjälp från facket, som bland annat har jurister och experter i olika frågor - till sin hjälp. De kan ge bra råd och även praktisk hjälp i din situation.

    Sammanfattning:
    din skola är skyldig att erbjuda dig kurser som leder till Examensbevis men ej är skyldig att specialanpassa undervisning och ge dig möjlighet att skaffa just det yrke som du vill ha när du vill byta så sent som i åk3. Du kan ha tur och din skola kanske finner möjlighet att gå dig tillmötes.
    I annat fall får du välja mellan att:
    1. försöka byta till en annan skola,
    2. gå om ett eller två år på gymnasiet - på samma skola eller på en annan skola
    eller
    3. läsa det som din skola kan erbjuda under åk3 och hoppas att du kan få anställning som Betongarbetare efter gymnasiet.

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    LYCKA TILL!
    ANNA
    • : Ja det är en av mina lärare som håller praktiken. Jag tror nog att dem inte skulle bli så glada om jag kommer efter sommarlovet och säger att jag ångrar mitt yrke, Haha men jag vet inte hur det ser ut med praktiken och om jag får byta eftersom jag går i 3an. och om dem tillåter detta, visst det finns alltid en lösning men frågan är om dem tillåter det eller om det är mörk för min del eftersom jag kommer på det här sent.
    • Mikael : Finns det en annan gymnasieskola med Bygg- och anläggningsprogrammet på pendlingsavstånd från dig? I så fall kan du även fundera på att ev. byta skola - i fall din skola säger Nej till byte av inriktning och den nya skola löser det inkl. praktik inom rätt yrke.
    • : Ja det finns det, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Då blir det massa pendling och förmodligen praktik där på den orten istället för hemorten men jag vet inte
    • Anna : Försök få praktik på ett ställe där du vill vara. Du kan ju själv föreslå för den läraren som håller i praktiken - vilken arbetsplats du önskar och hoppas på att det går att fixa. Att du skulle kunna byta skola kan bli en möjlig alternativ bara om det på den andra skolan finns en ledig plats på BA. Det kan du alltid fråga (maila till exempel) och det är rektor på BA programmet som garanterat vet om det finns plats. Även om det finns plats, betyder det inte att du kommer att byta, men det skadar ingen och det kostar inget att fråga om det finns ledig plats. Finns det inga, då vet du att det inte skulle gå att byta skola.
    • : Jag har ju gett upp som snickare och jag vet inte hur jag ska göra och framför allt säga till dem. Finns det lag på att man inte får byta eller får jag byta? Jag har hört att jag kan byta men då KANSKE som ni säger att jag måste gå om 2an. Kan inte alternativet vara att läsa teorin hemma eller med 2orna?
    • : Vill tillägga att en Kille eller nej 3 stycken bytte från specialyrke till snickare och fick plugga satan ikapp teorin för att inte vara efter. Det här var på vår terminen så min mentor fixade till en lektion där dem fick fixa teorin. Grejen är om jag kan det eller inte.
    • : I början så bytte jag från anläggning till snickare efter en veckas praktik. Jag var ung och dum och trodde jag skulle utvecklas och bli bra inom snickaryrket vilket jag inte blev
    • Anna : Jag kommer att skriva ett utökat svar till dig nu.
    • : Hej! Ja jag vet att skolan har begränsade resurser och att det inte är möjligt att lärarna anpassar min utbildning men jag ska prata med min mentor och praktiksamordnare. Min mentor brukar alltid komma på en lösning och ja skolan kanske vill ha kvar mig men jag skrev alla yrkesutgångar. Betong är nog det närmsta som finns med tanke på att jag har läst det 2 kurser och nu 3 i höst. Det är inte säkert och ja dem kan erbjuda mig gå om 2 år. Min nya rektor verkar vara sur så om han skulle göra en bedömning så blir det ett nej. Byta skola? Nej blir dyrt men kan man inte göra en specialpraktik på något ställe där dem tillverkar byggelement eller något liknande. När det gäller praktik så har både skolan och företagen avtal så det kan bli svårt men samtidigt har vi ett företag som alltid tar emot lärlingar oavsett vem och betong är ett brist yrke så de skulle nog bara bli glada haha. När det gäller teori så är det nog den svåra delen. Hur man ska lösa det. Det är synd att jag kommer på det här sent och jag har inte sovit så bra pga detta. Men detta går väl att lösa?
    • Milla : Vi får verkligen hoppas att det går att lösa. Om du går om åk2, får skola statsbidrag för dig under ett extra år - så då finns det lite mer resurser att ta av. Statsbidraget utgår under hela tiden du är elev på skolan. Prata med din mentor. Förklara vad du vill och varför du vill det. Ta även hjälp av facket /Byggnads/. Du blir medlem gratis under gymnasiets år 2 och 3 i facket "Byggnads". Jag kommer personligen hålla tummarna hårt för dig! :)
    • : Det går säkert att lösa :) Ska prata med mentorn och praktiksamordnaren
    • Milla : Vi håller tummarna! :)
    • : Tja! Jag igen. Idag så pratade jag med både min mentor och min praktiksamordnare. Min mentor sa att jaginte får ge upp och inte tänka så att jag är usel och det. När jag sa att jag vill inte göra bort mig så sa han att han inte tycker det utan jag ska kämpa på. Jag förklara också att jag var rädd att misslyckas med mitt gymnasiearbete men han tyckte att jag skulle göra det på skolan efter min första praktikperiod så han ville att jag skulle köra på sista året. Det skulle gå så bra :D sa han iallafall . När det kommer till praktiken så är det lite oklart. Jag fick komma tillbaka till ett bygge om jag ville ett sånt bygge där jag inte trivdes och han och jag pratade och diskuterade om min utveckling och vad företaget skulle tänka men han visste inte vart han skulle sätta mig han undrar Vad vill du? liksom vart vill jag vara? Ja egentligen vet jag inte. ville först ge upp. men nu är det sådär. Jag skulle prata med honom igen imorrn men jag sa nej till platsen till mitt gamla bygge, Får se hur det går. Men måste det vara en plats där du måste räkna in lärlingstimmar? vet ni det?
    • Milla : Så bra att din mentor tror på dig och uppmuntrar dig! Kör hårt! :) Ang. praktiken, så finns det vissa krav: det måste på arbetsplatsen finnas en utbildad handledare, dvs en person som är behörig att ge dig handledning, som är anställd på arbetsplatsen inom "rätt yrke". Av praktiska skäl brukar skolorna sätta flera praktikanter på samma arbetsplats för att lättare kunna besöka dem. Du bör kunna få besök från skolans lärare och läraren hinner inte åka kort och tvärs över hela landet för att besöka praktikanterna "en och en". Jag tycker du kan gott komma med förslag på någon eller några platser där du vill vara på praktik. Frågar man inte, får man definitivt inga svar! - tänker jag. Så du bör fråga aktivt efter en plats där du vill vara. Det är på många sätt fördelaktigt om praktikplatsen ligger nära din skola (du hinner gå till skolan och äta lunch, t.ex.) - och handledaren har kortare resväg från skolan, vilket alltid är ett plus. Ett annat sätt att gå tillväga på är att be praktiksamordnaren visa upp en lista på befintliga praktikplatser - så att du kan välja en från listan. Annars så finns det många fördelar i att du själv hittar en praktikplats och kommer med det förslaget till din skola. Det är en mycket bra erfarenhet inför framtida yrkesliv - att själv ta kontakt med en arbetsplats: du visar "framfötterna" och kanske kan t o m få jobb på just den platsen efter gymnasiet. Du kan också fråga din mentor om det skulle vara möjligt att ordna så att du är på flera olika praktikplatser under kortare perioder - så att du kan "se dig omkring" och jämföra hur det är på olika arbetsplatser. Att man inte trivs på en arbetsplats kan bero på många olika orsaker. Kanske är det en bra idé testa prata med kurator på din skola, berätta hur det var på praktiken och tillsammans komma fram till varför du inte trivdes och vad som ska "till" för att du ska trivas. Kurator har utbildning och erfarenhet inom den problematiken. Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna för dig! :)
    • : Tja! Jag är nu på peab byggservice. Det är sådär. Jag vet nte hur jag ska orka sista året som snickare....När det gäller praktikplatser så är jag ända lärlingen och matersättning får vi ju eftersom vi inte äter skolans mat måndag,tisdag och onsdag. jag vet inte hur jag ska göra. Gymnasiearbetet skulle jag göra i skolan men är rädd för att misslyckas med det med. Att jag hamna på byggservice var välddigt dåligt eftersom jag är dålig på att bygga och inte har utvecklat så mycket. Vad ska jag göra?
    • Mikael : Ingen rolig situation ! Hitta en praktikplats där du vill vara och kom med det förslaget till din skola, byt praktikplats. Ang.gymnasiearbete- börja med det nu på en gång och gör lite då och då. Det är en obligatorisk kurs och man får inte examen utan E i den. Lycka till!
    • : Hej! jag skulle börja med det efter min praktikperiod. Oftast brukar vi får göra det ute på våra praktikplatser. Jag vet inte vad jag vill göra, Jag vill göra allt möjligt som en som går betong, han får mura och lite annat men... jag är nog inte på rätt plats som på peab byggservice..
    • : Tja en stor händelse i måndags. Jag gav upp och pratade med min handledare på praktikplatsen om att ge upp och vilket jag nästan gjorde iallafall där nere på byggservice. Sedan åkte jag till skolan och pratade med min mentor och apl-samordnare och en annan lärare på bygg om detta att jag gett upp och är usel på att bygga. Dem kom med förslag, 1. Jag är inne på skolan och övar,övar och fortsätter 2. Jag är med ettorna och håller på och får göra annat. 3. Jag kunde faktiskt få gå om 2an och då välja ett annat yrke. Jag valde inget egentligen utan jag låtsas som ingenting. Lärarna visste inte hur vi skulle göra vilket jag förstår. Detta är en svår situation. Jag ska vara inne på skolan på mina såkallde yrkesdagar till 42 tror jag. Sen får vi se. Jag vet inte men kan inte lägga till extrakurser från något annat yrke? På individuella valet läser jag betong 3 men den teoretiska delen var ju tydligen liten och enligt läraren 50p. Kan jag inte läsa någon betongkurser till? Och sen få praktik som en betongare? Liksom i min stad så får dem som är betongarbetare arbeta med lite allt möjligt som snickarjobb med men dem får göra lite specialjobb som att putsa väggar när dem är sönder,lägga klinkers och lite annat. Det är så jag skulle vilja ha det på min praktikplats.som en som gör allt möjligt.jag saknar verkligen att samma,mura och putsa. Men frågan är går det med extrakurser? Om bara betong 3 är så ynkligt så borde det finnas en chans eller?
    • : Haha slamma ska det stå.
    • Milla : Bra att det händer saker, att du tog tag i detta! Det är din skola som kan svara på om det finns möjlighet för dig att lägga till en kurs. Du kan också se om du kan byta till en annan skola. Rådet dig prova söka jobb nu och om du får ngt., kanske du kan göra studieuppehållet och läsa åk 3 nästa läsår?
    • : Nää det är bara ett år kvar. Tar ju studenten 2016....känns inte värt att hoppa av och så. När det gäller praktiken vet jag inte hur jag gör.
    • : Jag orkar praktiken, är morgonpigg men att ha praktik som snickare...vet jag nog int.
    • Milla : Det kan vara en nyttig erfarenhet att STÅ UT även om det känns "motigt". Det kommer du ha nytta av senare i livet - för att det kommer garanterat upp tillfällen och situationer när i arbetslivet när det inte är roligt att gå till jobbet varje dag men man måste stå ut med vissa saker. Om du nu tragglar dig igenom detta läsår och tar studenten trots att det inte känns "hundra", så kan du känna dig stolt och så vet du att du klarar av hinder och svårigheter.
    • : Ja! Det är nyttiga kunskaper. Om jag har en fru senare i livet kanske hon vill renovera i huset haha men angående praktiken, hur gör jag? praktiken kan ju avgöra min framtid med angående med....men jag vill inte göra bort mig på en riktig byggarbetsplats, eftersom jag går i 3an kan dem ha stora förväntningar på mig jämfört med en 2a. Måste det just vara snickare på praktiken? Jag vet inte hur jag ska göra? Dem sa att vi får se angående praktiken. man skämms ju så mycket när man är mycket. Mår inte bra pga detta
    • : oj förlåt! mena när man är ute på praktiken så skämms man så mycket över hur dåligt det går. Och praktiken kan ju avgöra jobb sen i framtiden om jag skriver till exempel att jag har varit på skanska så kan de ringa till skanska och undra hur jag har jobbat,
    • Anna : Det är skillnad på jobb & praktik. Praktiken ingår i utbildningsprocess. Man LÄR SIG på praktiken. Det är inte meningen att man ska kunna lika mycket som de som jobbar. Att "sköta sig" på praktiken inkluderar: att komma i tid, att visa att man har vilja & förmåga att lära sig och att man mot slutet av praktiken kan mer än i början. Om du fritt fick bestämma ang. din utbildning inklusive praktik - dvs "om du var rektor på din skola", hur skulle du löst din nuvarande situation då? Kom med ett konstruktivt förslag.
    • : Väldigt svår fråga. Jag hade väl haft ett möte med eleven och gett några förslag, min rektor kan ju ha några andra förslag från skillnad från mina lärare men man vet aldrig. Jag hade lyssnat på eleven och kommit på en lösning. Det måste finnas en lösning. Det här är en svår situation det vet jag men jag har inte pratat med min rektor än. Borde jag göra det? När det gäller praktiken så sköter jag mig så klart men får ingen bra respons tycker jag när det gäller att snickra/bygga. Känner mig usel, känner mig värdelös över att jag inte har utvecklats så mycket sen 1an. jag hade väl som rektor pratat med lärarna inom Bygg då
    • Milla : Be att få prata med rektor på ditt gymnasieprogram. Det är rektor som är ytterst ansvarig och har mest makt i alla frågor inom din skola. Lycka till! Vi håller tummarna!
    • : Hejsan alla syv! Tack för svaren ni skickade till mig för ett år sen till mig! Det blev såhär jag fick träna inne på byggården/hallen med övningar och lite småhus och höll på med gymnasiearbetet! Sen till slut var vi på studiebesök på finja Prefab och sen fråga jag min apl samordnare om jag kunde få praktiken där i några veckor vilket jag fick men de var inte min grej! Sen skickades jag tillbaka till Skanska och var där men de fanns knappt jobb där så jag hamna på ett annat företag. Jag tog studenten igår och jag vill nog inte jobba inom snickareyrket men det har varit roligt och fått lära sig och jag har gått ut med bra kunskaper om både betongarbete och träarbete. Det är målet. Kollade på mitt betyg igår och det står att jag har gått betong 1,2 och 3 så jag har väl gått en del betongkurser så allt slutade lyckligt för mig! Jag är nöjd med min gymnasietid
    • Julia : Jättebra! Jätteroligt att du är nöjd med din gymnasietid! Vi på Fråga Syv är glada att du är nöjd med din gymnasietid! Lycka till framöver!
    Läs alla kommentarer