Hej Elsa,
    om man tittar på vilka kurser som läses inom civilingenjörsprogrammen med olika inriktningar så ser man att det är delvis samma kurser men delvis väldigt olika kurser som läses redan från år1. De som läser mot Civilingenjör i datateknik läser inte (alla) samma kurser som studerande mot Civilingenjör i Maskinteknik, t.ex eller bio- och kemiska processer (civilingenjör i kemiteknik).
    Det kan dock hända att på något lärosäte där civilingenjörsprogrammen har närliggande/liknande inriktning så kanske man valde att låta de studerande läsa samma kurser i början av programmet - och det borde i så fall underlätta val av inriktning längre in i programmet. Det är en fråga du måste ställa till studievägledare på den institutionen där du kommer att läsa eller på den institutionen dit du vill byta (om du vill påbörja ditt program på ett lärosäte och mitt i programmet vill byta till ett annat lärosäte).
    Några generella byten i mitten av programmet kan inte på förhand garanteras. Möjlighet att byta eller välja om kan dock finnas ibland, beroende på olika omständigheter, bl.a hur många som har hoppat av och om det därför finns lediga platser (i så fall är det vanligt att man öppnar ansökan till "senare del av programmet" - men på förhand kan man inte få garantier kring hur det blir med möjlighet att byta).
    Du får gärna läsa alla info som finns på utbildningarnas egna webbplatser och kontakta de som jobbar på de utbildningar som du är intresserad av.