Jennie

    Jag är utbildad biolog (kandidatexamen) sedan 20 år tillbaka, men har inte arbetat inom naturvetenskap. Jag har även en examen i företagsekonomi (redovisning) och har arbetat redovisning och revision sedan 2003. Jag funderar på att byta yrke då mitt intresse för ekonomi har svalnat mycket de senaste åren. Jag är väldigt intresserad av hälsa, omsorg, friskvård, att hjälpa människor och har funderat på något yrke där jag skulle få arbeta med det. Jag har även funderat på lärare genom tex Kpu då det skulle bli kortare vidareutb för mig, men jag är tveksam till om mina kunskaper inom tex biologi är tillräckliga efter så många år. Jag lockas inte av lärare för åk F-3, men skulle ev vara intresserad av åk 4-6. Jag tror dock inte att man kan läsa Kpu för att bli lärare i mellanstadiet. Har ni något förslag på yrke där man kan kombinera biologi/naturvetenskap och ekonomi? Vågar man byta karriär helt när man passerat 40 år?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jennie,
    undervisning i ekonomi finns på gymnasiet; i naturvetenskap - både på grundskolans senare år och på gymnasiet. Med din bakgrund skulle du ev kunna genom KPU bli gymnasielärare i naturkunskap och ekonomi. Behöriga gymnasielärare är även behöriga att undervisa i samma ämne även på "högstadiet" (åren 7-9 på grundskolan).
    Exakt hur kompletteringen mot lärarlegitimation kan se ut för dig är det bäst att du tar med studievägledare på lärarhögskolan där du vill komplettera, eller där KPU ges mot de rätta undervisningsämnena.
    Du kan också börja med att söka jobb som obehörig lärare (när det är lärarbrist är det möjligt att få jobb utan lärarexamen). Syftet med det skulle vara dels att du kommer att testa hur det är att jobba som lärare, och dels kanske kan det bli en väg för dig mot lärarlegitimation: om man jobbar som obehörig lärare i några år brukar man kunna komma in i något projekt som hjälper lärare att bli behöriga (exempel VAL-projektet, "Vidareutbildning av lärare").
    Angående din fråga om man vågar byta banan när man är över 40 år, så är det väldigt olika hur folk tänker. Det finns många exempel på att byta inriktning på sin karriär mycket senare än lite över 40år"ung". :)
    En av hindren kan bli "studiemedelsfrågan". Detta på grund av att max antal veckor med studiemedel på eftergymnasial nivå räcker till heltidsstudier i 6 år (totalt 12 terminer). Har man använd alla sina studiemedelsveckorna, kan man sedan inte få studiemedel och då blir frågan: hur ska man försörja sig under studietiden?
    Du får gärna ta kontakt med studievägledare på lärarhögskolorna, kanske t o m på flera olika och jämföra deras svar angående dina möjligheter på vägen mot lärarlegitimation. Du får också gärna kasta ett öga på beskrivningar av många olika yrken och även fundera över om du ev. vill starta eget.
    Jag funderar också över följande: med din erfarenhet inom redovisning och revision så kanske du kan få jobb inom yrkeshögskolan, där många utbildningar finns inom de områden; jag tänker då på olika möjligheter här - både som "yrkeshögskolelärare", eller som utbildningsadministratör/utbildningledare eller marknadsförare - det finns olika yrkesroller som jobbar med och kring yrkeshögskoleutbildningar. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar och vilka anordnare (skolor) som bedriver utbildningar ser du på www.yhguiden.se
    Kika gärna på några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom
    fei-foretagsekonomiska-institutet/redovisningskonsult-fei-flera-orter
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/redovisningsekonom
    hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom-ostersund
    utbildning/affarshogskolan/b2b-saljare-affarshogskolan-orebro
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-affarshogskolan-karlstad