Elev

    Hej! Jag har en exam som omfattar 2600 poäng. Jag pluggade kemi 12 fick A biologi 12 fick A matte3b fick D och fysik1 fick C de entaska kurser pluggades i komvux. Min merit från examen låg på 15 för jag hade första året det meste E. När jag ansökte till biomedicin analytiker så har de räknat det på 15.50. Jag undrar varför blev det så! Har de inte räknat med de kurserna jag pluggade eller bara biologi och fysik då det är behörighet! Kan man ersätta de 2600 poeng från gymnasiet med de nya betyg jag fick för att öka meriten! Till exempel istället för historia och relgion betyg lägger kemi 12 betyg! Min dröm är tandläkaren men jag har kvar matte 4 och fysik2 men tanke är att kommer de räkna hela 2600 från gymnasiet och 850 poeng från komvux oxå eller jag kan som sagt byta kurser o lägger bara de som är bra betyg och så klart grundläggande behörighet.!? Hur funkar detta Tack sam för hjälp

    • Milla : Har du Examensbevis? Vilken eller vilka kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U"? det måste vara 100poäng i ditt examensbevis som är markerade med U (kan vara en 100p.kurs eller två stycken 50p.kurser). Från vilket program och inriktning är ditt examensbevis?
    • Elev : Det är undersköterska examen på gymnasiet U är för matematik 2a
    • Milla : Jag har nu skrivit ett svar, se nedan. Kort: skaffa dig godkända betyg i fysik2 och matematik4 och gör högskoleprovet (får du högt resultat på högskoleprovet kommer du in till tandläkarprogrammet i HP-urvalet).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Tack Leen för att du besvarade min fråga i kommentaren till din fråga. Nu blir det lättare att svara på din fråga.
    Alla kurser från ditt examensbevis förutom matematik 2a och gymnasiearbete måste räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyg. Om du har eller får några meritpoäng (som du kan få för engelska 7, moderna språk 3och4 och för högre mattekurser) kommer meritpoängen plussas på och betygen i kurser som ger meritpoäng kommer också räknas in i ditt jämförelsetal.
    Kurserna i historia och religion är obligatoriska och betygen måste räknas in.
    För att höja ditt meritvärde behöver du höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Bortse från matematik 2a och från gymnasiearbete. GA (gymnasiearbete) kan man inte få högre betyg i än E men det betyget räknas inte in i ditt jämförelsetal. Matematik 2a har du som U-kurs och det betyget kommer räknas in endast om du söker till högskoleutbildningar där just matte 2 krävs för särskild behörighet, t.ex sjuksköterskeprogrammet.
    Betyg i kurser som krävs för särskild behörighet räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Om du ska söka till tandläkarprogrammet kommer betygen i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget.
    Merit(extra)poäng för matematik kan du, vid ansökan till tandläkarprogrammet, få för kurserna Matematik5 och matematik specialisering. Du kan få max 1.5 meritpoäng för ämnet matematik. Betygen i kurser som ger meritpoäng räknas också in i ditt jämförelsetal.
    Tandläkarprogrammet är en mycket populär utbildning med många sökande. Antagningsgränser brukar ligga på över 20.0 vilket betyder att endast alla A-betygen från gymnasiet räcker ju tyvärr inte utan man måste även ha A-betygen i några kurser som ger meritpoäng (för att komma över 20.0).

    Du kan Höja dina betyg genom prövningar
    Om du kan genom självstudier eller med hjälp av privata lärare skaffa dig kunskaperna på A-nivå i de kurserna som ingår i ditt examensbevis, kan du få de betygen som kan ge dig plats på tandläkarprogrammet genom prövningar.
    Gör också högskoleprovet så många gånger du kan.
    Om jag förstår dig rätt har du idag ännu inte betygen i fysik2 och matematik4. Du behöver godkända betyg i de kurserna för att bli behörig till tandläkarprogrammet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Tack för ditt svar.. Så allt jag pluggade i komvux plus examen kommer räknas med vid ansökan för tandläkare program. Och om jag gör prövning så ska det vara bara att höja sig på kurser som lästes på gymnasit. Men du säger att jag behöver bara godkönd på matte 4 och fysik2 men kommer det inte sänka då meriten om jag får endast godkänd!
    • Mikael : När du prövas i HP-urvalet är det bara resultat från högskoleprovet som spelar roll. Men du behöver bli behörig för att obehöriga kan inte antas. … Vid konkurrens i betygsgrupperna kommer alla betyg från ditt examensbevis räknas in förutom gymnasiearbete och matte2. Sedan räknas också betygen i biologi 2, kemi 2, fysik 2 och matte 4, alltså inte allt du pluggade på komvux utan endast betygen i kurserna som krävs för särskild behörighet.
    • Elev : Jahaa så fysik 1 och biolog1 samt kemi 1 kommer inte att räknas med vid konkurrens i betyg gruppen!?
    • Anna : Det stämmer. De kommer inte räknas in.
    Läs alla kommentarer