Alias82828474

    Hej jag går natur årskurs 2 (andra året) och känner att jag ska byta program från natur till sam? Saken är jag vill läsa om allt t.ex även svenska 1 eller matte 1,2 som jag läste i natur Kan jag byta till en ny linje och få gå om allt eller måste dess betyg från gamla skola (natur) komma till samhälle?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sök till Samhällsvetenskapsprogrammet (helst via gymnasieantagningen). Om du kommer in, så kommer du med störst sannolikhet bli uppflyttad till år2 på SA. Om du har godkända betyg i de kurser som eleverna på SA har läst under år1, då kommer inte skolan (din nya gymnasieskola) acceptera att du ska börja i år1 (detta för att rektorn ska behöva hos din hemkommun ansöka om förlängd studiegång för dig och din kommun kommer med stor sannolikhet svara Nej); det kostar pengar att ge utbildning och riktlinjerna säger att eleverna inte ska gå om kurserna "i onödan".
    Däremot om du kommer in på ett yrkesprogram, då måste du läsa från år1 - tre år till. Detta för att inom yrkesprogrammen ingår yrkeskurserna som du inte har läst och då måste du läsa i 3 år. Du kommer få möjlighet att läsa svenska 1 och matematik 1 ännu en gång på ett yrkesprogram ( i alla fall -med stor sannolikhet; dock kan det är inte garanteras till 100% för att om skolan kan erbjuda dig läsa andra kurser på "håltimmarna" när din klass läser svenska 1 och matte 1a ).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Alias82828474 : Men jag tänker gå samhälle beteende och jag har bara läst svenska samhälle, matte 1,2 som finns på samhälle beteende och engelska. Jag vill bara byta hela programmet? Kan jag inte fråga min gymnasiet att Fa mig i dessa kurser så att jag få börja om i ny program. Samt vill jag inte börja i en yrke program
    • Milla : En seriös (behörig, ansvarsfull) lärare kommer inte sätta betyget F om eleven har kunskaper på högre nivå. Du får givetvis prata med personal på din skola och säga precis vad du vill till dem. Vad de svarar får du väl se... . Har du sökt till SA/beteendevetenskap via gymnasieantagningen? Gör det om omvalsperioden inte är slut än (i din del av Sverige). Om du får plats på SA, kan du då bestämma om du stannar på din nuvarande utbildning (vilket du har rätt till att göra fram tills dess att du slutar på din skola). Att du får en ny plats på ett annat program hindrar inte dig att ändra dig och stanna på din nuvarande utbildning. Jag kan inte garantera dig hur det blir: om du blir uppflyttad till år2 eller om du får läsa hela SA från början till slut.