Mary
    Hej jag är en tjej som nyss börjat första året med inriktning Naturnatur i Thorildsplan gymnasium. I nian gick jag ut med 302.5 poäng och det gick bra för mig inom natur ämnen och alla andra. I matte gick jag ut med ett D. Nyss hade vi i min skola ett delprov som ingick 3 olika kapitel vilket jag fick ett F på tillsammans med ett tidigare diagnos vi gjorde. För mig känns det som att jag hinner med i god tid och hänger med på lektionerna så jag vet inte om det är min lärare som är sträng för det är han. Han är väldigt sträng men det kanske beror även på min förmåga? Och snart börjar vi med matte-fysik vilket jag antar att man får F i om man inte ens klarar av Matte 1c. Jag är jätte nervös och rädd för det känns som att jag gjort fel val men ändå inte. Jag gillar NO ämnen men matten går inte bra för mig just nu och det är ju en STOR del inom naturlinjen. SO ämnen har alltid varit jätte enkla för mig tillsammans med svenska, engelska osv så borde jag söka ekonomi/ekonomi-juridik? Jag är inte riktigt intresserad inom någon annan linje förutom dessa och natur. Skälet till att jag inte vill söka inom de linjerna är faktumet över att jag kanske inte får ett bra jobb då natur är ett mycket bredare linje med mer alternativ senare. Jag har ingen aning vad jag ska göra. Snälla försök att hjälpa mig förstå detta lite. För jag vill gärna komma på ett beslut innan jullovet.
    Hälsningar, en väldigt rädd elev.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mary,

    tråkigt att du hamnade i en sådan situation, då du känner att du kanske gjorde fel val och går nu på ett program där du riskerar att få F betyg i matte (och matte är en jätteviktig del på Naturvetenskapsprogrammet).

    Att man kan bli behörig till många olika utbidningar på Naturvetenskapsprogrammet är sant. Men man blir inte behörig med F betyg. Sedan även om man blir behörig, t.ex har E betyg i många ämnen, kommer man ändå inte in på speciellt många eftergymnasiala utbildningar pga konkurrensen, de med högre betyg kommer in först och sedan är platserna slut. Vad ska man i så fall med betyg från naturvet.programmet att göra om man är Behörig men ändå inte kommer in någonstans där man vill läsa?

    På så sätt kan man tyvärr hamna i en återvändsgränd och få gymnasiekompetens, men sedan inte veta vad man ska göra med den kompetensen. På yrkesprogram lär man sig ett yrke och kan få arbete direkt efter gymnasiet och sedan, efter att man har arbetat ett tag, kan man läsa vidare, om man har lust. Men med examen från ett högskoleförberedande program kan det bli rätt så svårt att få jobb, man kan ju inget yrke direkt.:(

    Jag tycker i vilket fall att du behöver inte vara rädd. Du har inte gjort ngt. fel på så sätt att du sökte det programmet som du trodde du vill gå men nu är det lite för svårt med matten. Det går också väldigt fort på NA /och även på Teknik/: snabb och svår spår i matte.

    Vi brukar rekommendera att i fall man har lägre än C betyg i matte på grundskolan, att söka andra program än Naturvetenskaps- och Teknik. Just för att inte hamna i en sådan situation, där du befinner dig nu. Helst ska man ha "ett starkt B betyg" eller A i matte - då har man förutsättningar att lyckas på Naturvetenskapsprogrammet och/eller Teknikprogrammet. Sedan är det en fördel att också gilla fysik och kemi och inte ha ngt. emot att "labba".

    Men nu kan vi inte gå ett år tillbaka i tiden ... nu är situationen som den är. Men det är inte "hela världen". Du kan faktiskt välja om. Du kan söka om till åk1 till nästa år.

    Jag tycker att du måste prata med dina föräldrar/vårdnadshavare och berätta att du gör ditt bästa men kommer troligtvis inte fixa godkänt betyg i matte. Sedan kan ni tillsammans träffa din lärare i matte för att diskutera om skola kan hjälpa dig på ngt. sätt - genom att ge dig mer handledning eller undervisning i en mindre grupp. Lyssna på vad läraren kan ge för tips och råd. Läraren har erfarenhet av liknande situationer sedan innan och kan berätta hur man kan gå tillväga på olika sätt.

    Om du bestämmer dig för att söka om till nästa år, behöver du inte just nu bestämma dig - vilket program du söker i första hand. Du har tid på dig till sista dagen i omvalsperioden... men om du bestämmer nu att du ska söka till åk1 till nästa år, och under resten av det här året kör du på så gott det går, försöker lära dig så mycket du kan och få de betygen du kan få - då borde du kunna slappna av och veta att du kommer nästa år få en ny chans. Nästa år blir du äldre och ha mer erfarenhet. En del kurser kommer också vara "repetion" för dig /för du läser ju dem redan nu/, med det blir det lättare att läsa. Under sommarlovet kan du bedriva självstudier, bl a i matte - www.matteboken.se är en mycket bra sida som vi rekommenderar.

    Du är inte ensam. Det finns hundratals elever i liknande situation runt om i Sverige. Personligen tycker jag att man borde ändra på behörighetsreglerna till gymnasiet och införa "lägst betydet C" på grundskolan som behörighetskravet till Naturvet. och Teknikprogrammet, för att undvika att eleverna hamnar i den situationen som du befinner dig nu.

    Jag tycker att du blev "sviken" av skolsystemet (i alla fall till en viss del) då gapet mellan grundskola och gymnasiet är för stort. Med "bara E" eller D-betyg i vissa ämnen kan man i princip inte klara av kraven på vissa gymnasieprogram, men man anses vara behörig och sedan också kommer in. Det är för många platser på högskoleförberedande gymnasieprogram och elever tas in som inte har förutsättningar att klara av studier, vilket jag tycker är ett misslyckande för skolsystemet.

    Men de allmänna resonemang om vad som är fel i skolsystemet, hjälper inte dig just nu. Jag förstår det.

    Mitt råd är, som sagt, att du pratar med dina föräldrar och ärligt berättar vad som händer, hur du mår och att du känner dig rädd och behöver deras stöd. Tillsammans med dina föräldrar och lärare och övrig skolpersonal kan du komma fram till att det kanske är bäst att byta program. Det kan ännu finnas möjlighet att byta nu och inte behöva gå om åk1.

    Men det finns också fördelar i att gå om åk1 (jag skrev om det ovan).

    Jag hoppas verkIigen att någonting i detta svar från mig nu blir på något sätt till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte