Nathalie
    Hej jag är så förvirrad, går vård och omsorgsprogrammet första året en termin och en månad och har ångrat mig totalt nu och upptäckte att det här inte är min grej egentligen och funderar på att byta till frisörprogrammet vilket var det jag egentligen ville från första början men ändrade mig i sista minuten. Så nu är frågan om jag kommer kunna gå frisörprogrammet utan att behöva ta om ett helt år och börja ettan igen nästa termin, jag vill inte ta om ett år. Jag kommer klara matte 1 och engelska 5 och svenska liksom så är det omöjligt att byta nu eller hur ligger det till? Programmet jag vill söka till finns inte i min skola utan det är en annan skola jag funderar på.. Tacksam för snabb svar!!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Nathalie,
    bra att du vet vad du vill.
    Du har väl inte glömt att prata med dina föräldrar (vårdnadshavare) pga du inte är myndig och kan inte helt själv fatta beslut om att göra din gymnasieinriktning så mycket som det innebär när man byter program?
    Vi råder dig att göra följande:
    1. försäkra om att dina vårdnadshavare står bakom ditt beslut;
    2. kontakta rektor på HV, Frisör med frågan om de har plats i åk1 och i fall de har plats, fråga om de kan ta emot dig nu på en gång;
    3. i fall du får svar att inga platser finns eller att rektor tycker att det har gått för lång tid och det är för sent att byta; sök till åk1 nästa års antagning - Frisör - och det på flera skolor /alla de skolor som du kan pendla till/. Göra ansökan till nästa år bör SYV på din skola kunna hjälpa dig mer.

    Vi önskar dig stort lycka till!
    Vi kommer att hålla tummarna för dig!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, jag läste din fråga och har ett förslag - att du kanske i första hand bör kontakta rektorer på Frisörutbildningar där de har Lärlingsutbildning. Vad det är kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Om yrkeskurserna läses på arbetsplatser, som det är fallet just på Lärlingsutbildningen - finns det större utrymme att ta in (läsa ikapp).

    I Malmö finns frisörutbildning på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fria-laroverken-i-malmo och på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/cybergymnasiet-malmo men vi har ingen uppgift om att de erbjuder lärlingsutbildning idag. Fråga om det när du kontaktar skolorna.

    Tänk även på möjlighet att pendla t.ex. till den här skolan i Lund, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/polhemskolan
    eller till Ystad, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/parkgymnasiet
    eller till Trelleborg, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/soderslattsgymnasiet

    Om du söker Frisör till nästa års antagning åk1, råder jag dig att söka till alla de skolorna som du kan pendla till - dvs att du har många alternativ i ditt gymnasieval. Detta p g a Frisörutbildning på gymnasiet är mycket populär och konkurrens om platserna kan bli stor. Har man bara ett alternativ i sitt gymnasieval, tar man stor risk - att man inte kommer in. Har man flera alternativ - höjer man sina chanser. Om du, t.ex. kommer in i säg- Ystad, men egentligen vill gå i Malmö, där du bor - börjar du läsa i Ystad men försöker byta till Malmö senare. Ingen kan veta om detta går att ordna, men i fall man går samma utbildning som den man vill byta till - kan man byta långt in på läsåret och även under åk2 och 3, vilket man inte kan om man går en annan utbildning.

    Det är de bästa råd jag kan ge dig! Jag kommer att hålla tummarna för dig och ser fram emot att du återkommer och berättar hur det går för dig! *L* :-)
    ANNA Syv på Fragasyv.se