Joakim
    Hej!

    Jag går ju nu ekonomiprogrammet, och vantrivs. Inte p.g.a klassen eller lärarna, utan mer att jag finner ingen motivation eller ork till att läsa något jag tycker är helt ointressant.

    När jag sökte till gymnasiet kände jag att ekonomi kanske var bäst för mig, just pågrund av att jag kände att jag inte vet vad jag ville bli, och att det är ganska allmänt.

    Men efter ett halvår nu så känner jag att detta var absolut inte min grej, jag vill byta. Jag är intresserad av datorer samt film. Så jag har tittat på två olika program på LBS gymnasiet.

    - Estetiska programmet : Media med inrikting på foto och film
    - Teknik : Spelutveckling

    Jag har väldig ångest om det lönar sig att byta och om det är värt det, eftersom att jag kommer få gå om ett år.

    Det estetiska programmet intresserar mig p.g.a att jag har alltid gillat filmskapande och miljön som det utförs i. Teknik programmet p.g.a att jag har intresse för datorer samt spelande.

    Det jag undrar är om du har några synpunkter på detta? Vad kan vara bra med byte? Isåfall vilket av programmen lönar sig mest på lång sikt om jobbsäkerhet? Samt undrar jag om jag går t.ex. Spelutveckling, måste jag hålla på med spel? Eller kan jag läsa vidare på högskola till ingenjör inom annat område? Tänker mer på att man läser väl alla de kurser som krävs för högskolebehörighet.

    Samt om jag går estetiska, har jag högskolebehörighet, samt måste jag då speciallisera mig inom film? (Syftar på att det är mer en dagdröm kanske och svårare att få jobb)

    Om jag bytar, kan jag då bara lägga ner gymnasiet helt under våren och sedan börja om på ruta ett till hösten? (Underförstått att detta görs efter avtal med föräldrar osv.) För jag hoppar hellre av nu under våren och tar mig en paus, då jag tappat allt sug pga att jag inte gillat ekonomin, och gör en nystart till hösten.

    Tack på förhand! Mvh

    Bifogar länkar till poängplaner för respektive program
    http://lbs.se/wp-content/uploads/2013/08/poangplan_spelutveckling.pdf
    http://lbs.se/wp-content/uploads/2012/10/poangplan_media.pdf

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Joakim,
    jag kan inte råda en elev att hoppa av skolan och inte bara för att det inte är "politiskt korrekt" utan även pga jag tror det är bättre att gå i skolan än att inte göra det. Man lär sig saker i skolan som man kan ha stor nytta av senare i livet. För din personliga "vinning", så har du Studiehjälp från CSN, som du förlorar i fall du hoppar av skolan. Det är inte barnbidrag längre, utan Studiebidrag och om man inte studerar, har man inte rätt till det.
    Mitt råd är att du kontaktar rektor på LBS nu på en gång och frågar om de har plats i åk1 på båda programmen. I fall de har plats, tror jag mer på att du kan byta till Estetiska - pga Matten. På Teknik läser man det avancerade c-spåret i matte (på Ekonomi läser du b-spår som är medelsvårt). Det är rektors beslut att bevilja byta eller ej.
    I fall du söker till nästa års antagning, vilket du absolut har rätt till - finns det inga garantier att du faktiskt kommer in. Såvida du inte har alla A-betyg i alla grundskolekurser, kan det hända att andra sökande har lite högre Mtv och du får bara Reservplats och är man reserv nr. 76 till exempel - då är chanserna minimala (obefintliga) att komma in.
    Du kan både byta nu och samtidigt söka till nästa års antagning för att jag TROR att du byter till Estetiska programmet (om du nu får byta - för det första, så måste plats finnas...) och i fall du vill kunna söka ingenjörsutbildnignar efter gymnasiet, behöver du mycket mer matte än som läses på Estetiska programmet.
    Det är jättebra att du skickade länkar till programplaner i din fråga.
    Se i planerna - på Estetiska läses det Matematik 1b
    och på Teknik - Matematik 1c, 2c och 3c. Det är väldigt stor skillnad i både volum och djup på mattestudier på de två programmen.
    Estetiska är högskoleförberedande http://www.gymnasieguiden.se/program/ES
    och om just den inriktningen, läs på http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/estetik-och-media

    LBS har 13 skolor i Sverige idag, så vitt vi vet i alla fall - och du kan se alla dem på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=LBS&program=&vocation=&variant=&county=&order=school (se om det är någon annan skola som du skulle kunna pendla till i fall det inte finns plats just i Halmstad).

    Här http://lbs.se/om-lbs/kontakt2/kontaktuppgifter-alla-skolor/ kan du se kontaktuppgifter till alla LBS skolor.

    I fall du inte kan byta nu och - trots mitt råd !!!- hoppar av skolan och söker till nästa års antagning, råder jag dig att bedriva självstudier. Matte kan du läsa på www.matteboken.se

    och om du kan göra prövning i någon eller några GRUNDSKOLEKURSER för att höja dina betyg (för bättre konkurrens till gymnasiet - ber om ursäkt i fall du har alla A-betyg från grundskolan, då kan du inte höga dem mer).

    Sammanfattning:
    1. kontakta rektor på LBS nu direkt med frågan om du kan byta till deras skola;
    2. i fall du inte byter till Teknik nu, sök Teknik till nästa år.
    3. i fall du under en period inte går i skola, bedriv självstudier.

    Återkom om något är oklart!
    Mvh & stort Lycka till! Julia SYV