Sophie
    Hej!
    Jag gick på en musikinriktad grundskola och inför gymnasiet valde jag mellan Sam och Musik-Spets på Södra Latin. Valde att söka Sam eftersom att ville få en bredare utbildning osv så att jag skulle kunna läsa vidare enklare, men nu ångrar jag verkligen att jag inte försökte söka till musik och jag saknar verkligen musik i skolan och tror att jag skulle vilja fortsätta med musik efter gymnasiet...
    Är det möjligt att söka till musikprogrammet, men fortfarande ha en plats på det programmet jag har nu ifall jag inte kommer in?
    • : Menar då att jag skulle börja om ettan ifall det var oklart :)
    • Anna : Tack för förklaringen och jag har nu skrivit svar på din fråga! ANNA

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Ja, Sophie!
    Det är fullt möjligt att söka till åk1 igen och bestämma sen om du vill byta eller ej.
    Du behåller din nuvarande plats och kan - även om du kommer in på Musik-spets - ändå välja stanna kvar där du är nu.
    Sök till hösten 2016. Det är helt riskfritt. Du riskerar inte din nuvarande utbildningsplats.

    Eftersom du inte går i åk9 detta läsåret, kommer du inte per automatik få lösenord till hemsida där du bör göra val till gymnasiet. SYV på din gamla grundskola kan hjälpa dig lägga in ditt val.
    Ett annat alternativ är att du kontaktar Antagningskansliet i ditt län och ber de att ge dig inloggning så att du själv kan göra ditt val.
    Här är kontaktuppgifterna till Antagningskansliet i Stockholm:
    Epost: [email protected]
    Tel: 08-58 00 80 00

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA