Lina
    hej! jag undrar om det är försent att byta program från samhäll till hotell och turism efter halva terminen har gått utan att gå om ett år? :/

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej lina,
    det är upp till rektor på Hotell och Turism programmet att besluta om. I fall plats finns, kan rektorn besluta att ta in dig.
    Det finns ingen regel som förbjuder sena byten, men i praktiken kan det bli svårt att hoppa in i de pågående kurser som är nu lästa till 65% och försöka få godkända betyg i dem och du behöver mycket hjälp från lärarna för att komma ikapp. Rektorn svarar på frågan om sådan extrakapacitet finns på skolan.
    För din egen del blir det stressigt och du lär dig inte så mycket som du annars skulle ha kunnat.
    Därför råder jag dig att fundera över att söka om till åk1 nästa år och fortsätta nu på din utbildning och försöka få så bra betyg som möjligt.
    Ett alternativ skulle kunna vara att byta efter åk1 till åk2 HT. Det skulle funka bättre om du hitta Lärlingsutbildning i HT. Du har inte någon automatisk rätt att byta program över huvudet taget, det är - rektors beslut, jag kan därför inte lova dig att det funkar, men min tanke är att rektorn skulle ev. kunna fatta beslut om individuellt anpassat gymnasieprogram och byta ut några kurser från HT mot de kurser som du får godkänt i på SA och sedan försöker du läsa in yrkesämnena inom HT på 2 år /vilket skulle kunna funka i fall du blev Lärling/, läs om vad detta innebär på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Det är de bästa råden som jag kan ge dig! Återkom om du vill ha svar på fler frågor eller om du vill ha tips på skolor som erbjuder HT på pendlingsavstånd från dig. I så fall behöver vi veta var du bor.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare