Maria
    Hej! Jag går estetiska programmet med inriktning dans i åk 1. Jag känner att dansen är lite för svår för mig och jag trivs inte så bra i min klass. Halva terminen har gått nu, men jag undrar om det fortfarande går att byta linje till t.ex hantverkslinjen, i samma skola? Eller är det för sent att byta linje nu?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    Det är tråkigt och beklagligt att du inte trivs på din utbilding och är det så, då är självklart att bättre försöka byta. Om du kan eller inte kan byta, är det rektor på den "mottagande utbildningen" som får svara på.

    För det första, så måste ledig plats finnas på den utbildningen dit du vill byta. Om plats finns kan rektor bevilja byte eller säga att det är för sent. Nu har en hel termin gått (galva läsåret) och det är väldigt ovanligt om man får byta till en annan utbildning så här sent.

    Det som du har rätt till är att söka om - till åk1 till hösten 2016. Du konkurrerar i så fall med dina "gamla" grundskolebetyg en gång till.

    Fråga rektor på Hantverksprogrammet om det finns lediga platser. Om du inte kan byta nu, sök om till åk1 och häng kvar under resten av året - så gott du kan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare