Nathalie
    Jag går på hotell och turism programmet , började i måndags. Jag vart först antagen på stylist men ändrade i sista minuten men nu är jag osäker på mitt beslut.
    Jag åker långt för att komma till skolan , jag blir väldigt trött efter att resa så långt och vi ska börja med riktiga lektioner imorn och jag är redan jätte trött nu och vi har alltså inte ens börjat med att plugga. Jag vill inte flytta till något rum eller flytta hemifrån , jag vill fortfarande bo hemma. Om jag skulle byta så skulle det nog bli stylist eftersom jag alltid har funderat mellan HT och stylist , men jag kommer att få resa lika mycket då om jag börjar på stylist . Även om det är lika långt att pendla så tror jag att det inte är lika mycket plugg på stylist , stämmer det ?
    Jag valde också HT för att det behövdes mer poäng att komma in dit än på stylist.
    Mina frågor är :
    Alla säger att man inte kan bli något efter att ha gått stylist , stämmer det ?
    Hur svår är engelska 6 ?
    Måste man plugga mycket om man går HT ?
    Måste man redovisa mycket när man går HT ?
    Om jag skulle byta till stylist , kan man inte gå högskola då?
    Om man inte kan gå högskola , vart kan man då plugga något annat efter studenten ?
    Kan man byta gymnasium efter höstlovet utan att behöva gå om 1an ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Natalie,
    båda de gymnasieprogram, som du är intresserad av - dvs HT och Stylist - är yrkesförberedande, dvs du får inte behörighet att söka till högskola. På båda de programmen - genom att lägga till Svenska 3 och Engelska 6 /200 poäng Individuellt val/ och få godkända betyg i dem, får du Grundläggande behörighet till högskolestudier. Dock, är det väldigt få högskoleutbildningar som inte kräver även Särskild behörighet som du inte kan uppnå på ett yrkesförberedande program.
    Jag råder dig därför titta på www.yhguiden.se - Yrkeshögskoleutbildningar som har mer generösa behörighetsregler.
    Du kan jämföra programplaner på de två program
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HV.pdf
    och
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HT.pdf

    Gymnasiegemensamma kurser och programgemensamma kurser är obligatoriska. Inriktning, 200 poäng Individ.val samt kurser inom Programfördjupningar - väljer man.

    Angående byta program:
    har du frågat om det finns lediga platser på Stylistutbildningen? Om alla platser där är upptagna, spelar det ingen roll att du har mer poäng, det går inte att ta en plats ifrån någon, som har blivit Antagen.
    I fall det finns lediga platser och du vill byta, så är det bäst att byta snarast i så fall för att för varje dag som går, så kommer du att "halka efter" mer och mer och ca 3 veckor efter skolstart brukar inte utbildningarna tar in nya elever även om det finns platser (det blir för mycket att ta igen).
    Angående pendla, så förstår jag mycket väl att det kan vara jobbigt. Finns det ingen skola på ett rimligt avstånd från där du bor? Kan du tänka dig bo på skolorten må-fre och åka hem på helgerna?

    Svar på frågan hur mycket plugg det är på Hotell respektive Turism - så är det nog lika mycket plugg på dem båda och krav på redovisningar är gemensamma för alla yrkesprogram, det är troligtvis ingen skillnad alls. Det som skiljer yrkesprogrammen åt varandra är just YRKE som man skall lära sig.

    Svar på frågan om du kommer att få jobb efter HT eller om du går Stylist /var du har bättre chans/ kan inte jag ge dig. Det beror på väldigt många föränderliga och osäkra faktorer som läge på arbetsmarknaden, hur duktig du blir på det yrket, som du kommer att lära dig; om du vill starta eget eller bara kommer att söka en anställning med månadslön mm.
    Det finns yrkesprognoser som Arbetsförmedlingen publicerar på sin hemsida. Du får hemskt gärna titta på dem här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrkeskompassen.html?url=1119789672%2FYrkeskompassen%2FSoksidan.aspx&sv.url=12.78280711d502730c1800078 men det är inte alltid som arbetsmarknadsprognoser står rätt, de är osäkra.

    Mina råd till dig är:
    1. ta reda på vilka gymnasieprogram i närheten av din bostad, som har lediga platser;
    2. i fall det finns plats för dig på ett annat program som du vill byta till - gör det så fort som möjligt;
    3. om det inte finns lediga platser på de program dit du vill byta - har du just nu inget val och måste fortsätta på den utbildningen som du har påbörjat; försök då hitta några ljusglimtar, ngt. roligt/intressant som gör att du trivs på skolan och gör ditt bästa inom varje kurs.
    Om du gör ditt bästa kan du inte göra mer.
    Och om du fortfarande inte trivs runt årsskiftet - sök upp en SYV på din skola och be om hjälp att göra omval till nästa års antagning till gymnasiet, du kommer då att börja i å k 1 igen.
    En annan lösning skulle vara att byta SKOLA men inte program, dvs om du hittar en annan skola som erbjuder samma program men som du tror du kommer att trivas bättre på - då behöver du inte gå om å k 1.
    Jag hoppas att du finner någonting i mitt svar som blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV